La Petite Lise (1930)

Alternatieve titel: Little Lise

Frankrijk

geregisseerd door Jean Grémillon
met Pierre Alcover, Julien Bertheau en Raymond Cordy

Berthier is dwangarbeider aan het tuchthuis van Cayenne. Hij kreeg levenslang voor de moord op zijn vrouw, die hij had gedood toen hij erachter kwam dat ze hem had bedrogen. Omwille van zijn heldenmoed bij een brand krijgt hij echter gratie en verneemt hij dat hij binnenkort zal worden vrijgelaten. Te midden van de smerige slaapzaal waar, in een onbeschrijfelijk lawaai, gevangenen zingen, ruzie maken, kaarten of met dobbelstenen gooien kijkt hij liefdevol naar de foto van zijn dochter Lise, die hij spoedig zal weerzien. Lise woont met haar vriend in een kleine studio in Parijs. Maar omwille van geldnood prostitueert ze zich. Wanneer Berthier haar een tijd later komt opzoeken verzwijgt ze haar activiteiten en vertelt ze hem dat ze typiste is.