Arlit, Deuxième Paris (2005)

Benin / Frankrijk / Niger
Documentaire

geregisseerd door Idrissou Mora Kpai

Arlit is een case study van een uraniummijn in Niger. Europese bedrijven ontginnen het gebied voor nucleaire energie en betalen de plaatselijke bevolking daarvoor met ziekte, radioactieve besmetting en werkloosheid. Er zit voor de bevolking niets anders op dan te wachten; wachten om te sterven aan de radioactieve straling, tenzij ze zelf naar Europa trekken om er werk te zoeken. De Toeareg hebben daar iets op gevonden: waar ze vroeger slaven, zout en specerijen verhandelden, smokkelen ze nu de radeloze inwoners van Arlit via de Saharawoestijn naar Algerije. Van daaruit hopen de dorpelingen door te reizen naar Europa, voor een onzeker bestaan zonder papieren.