De Winnaars (1996)

1 stem

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Paul Cohen

Jaarlijks wordt in Brussel het muziekconcours Reine Elisabeth gehouden, waar jonge musici een felle strijd met elkaar leveren. De winnaar lijkt een gouden toekomst tegemoet te gaan, maar komt die verwachting ook altijd uit? In deze documentaire vertellen vier winnaars van het concours over hun ervaringen. De Russische pianist Yevgeny Moguilevsky won in 1964, maar werd wegens zijn vermeende 'politieke onbetrouwbaarheid' door de Russische autoriteiten in zijn verdere carrière gedwarsboomd. De violist Bert Senofsky, die in 1955 het concours won, verhaalt over de enorme inspanningen, die de status van topmusicus vergt. De violist Philippe Hirschhorn won in 1967, maar bij hem werd later een ernstige ziekte geconstateerd, die hem nu met andere ogen naar zijn carrière doet kijken. De violist Mikhail Bezverkhny, winnaar in 1976, staat nog steeds in de muzikale frontlinie, maar kan wegens een burenruzie thuis nauwelijks oefenen. De Winnaars laat zien dat achter de glamour van het Reine Elisabeth-concours een wereld schuilgaat van hard werken en veel frustraties, wat oprechte muziekliefde van de deelnemers niet uitsluit.