• 8.603.000 stemmen

Drama | 50 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Living Ladder

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Maurits Binger en Louis Chrispijn Jr.

Met onder meer: Annie Bos, Alex Benno en Koba Kinsbergen

IMDb beoordeling: 4,8 (22)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 24 januari 1913

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot De Levende Ladder

Wanneer een windmolen in brand staat, moet een groep acrobaten halsbrekende toeren uithalen om een jongedame, de dochter van de molenaar, die bovenin de molen is ingesloten door het vuur, te redden van een zekere dood.

avatar van tsjidde

tsjidde

Aangenomen wordt dat dit de eerste speelfilm was van Filmfabriek Hollandia (N.V. Maatschappij voor Artistieke Cinematografie) in Haarlem. Eerste film met de enige zwijgende filmdiva die Nederland heeft gehad: Annie Bos. De opnamen vonden waarschijnlijk eind november 1912 plaats. De première was op 24 januari 1913.

De originele lengte was 950 meter (ruim 50 minuten - 2 akten). De film werd verkocht aan Frankrijk en Duitsland, waar hij in verkorte versies werd uitgebracht. In Duitsland had de film een lengte van 630 meter, in Frankrijk 535 meter.

De kopie die het Nederlands Filmmuseum bezit is niet geheel compleet.

bron: Filmtotaal Nederlandse Film Database

avatar van megaman

megaman

Jammer dat er geen DVD's verkrijgbaar zijn van Nederlandse films uit deze tijd. Op Bol.com staan alleen de films uit de jaren '30 waarvan ik 'De Spooktrein' in bezit heb. Ik zou maar al te graag een 'stomme' film willen zien van Nederlandse bodem.

avatar van aeverhoog

aeverhoog

megaman schreef:

Juist daarom is ximon.nl een uitkomst om wat ouder werk te zien van eigen bodem.