ad
  • 8.082.265 stemmen

Een Carmen van het Noorden (1919)

Drama | 60 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: A Carmen of the North

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Maurits Binger en Hans Nesna

Met onder meer: Annie Bos, Adelqui Migliar en Jan van Dommelen

IMDb beoordeling: 6,7 (20)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 17 juli 1919

Over Een Carmen van het Noorden

"If she loves you — beware!"

Jozef, een eenvoudige dorpsjongen, komt in zijn diensttijd in aanraking met Carmen, aan wie hij zijn trouw als soldaat, zijn belofte van trouw aan zijn verloofde, Mareike, het eenvoudige boerenmeisje, ten offer brengt. Als hij Carmen, die op een sigarettenfabriek werkt, heeft moeten arresteren, daar zij handgemeen is geraakt met een der andere meisjes van de fabriek, weet zij door haar passie en schoonheid hem over te halen haar vrij te maken. Inderdaad weet zij door hem te ontvluchten.

image

Opgenomen in de Canon van de Nederlandse Film.

Geschiedenis

De film is ook naar de Verenigde Staten geëxporteerd, waar in de jaren zeventig een vrij gave kopie is teruggevonden van A CARMEN OF THE NORTH. Annie Bos overleeft in deze versie de poging van de jaloerse Adelqui Migliar haar te wurgen, zoals dat volgens de persbesprekingen hier gebeurde.

Annie Bos was de eerste echte filmster in Nederland, die ook in de Verenigde Staten een acteercarrière van de grond probeerde te krijgen, maar na een rolletje naast Pearl White in WITHOUT FEAR (1922) bleek daar voor haar toch geen toekomst weggelegd.

De buitenopnamen in Amsterdam zijn voornamelijk opgenomen rond de Oudezijds Kolk.

bron: Filmtotaal Nederlandse Film Database

avatar van Quentin

Quentin

Er komt een remake met Tygo Gernandt, gemaakt door de kleinzoon van Hans Nesna.

nu.nl/achterklap | Hoofdrol voor Tygo Gernandt in Carmen

Het is gewoon een bewerking van Carmen neem ik aan?

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Wat deze film geweldig maakt is Annie Bos, die ondanks haar leeftijd en mollige figuur erg sensueel is als Carmen. Verder een klassiek verhaal, die perfect is uitgewerkt in een klein uurtje.

avatar van Quido

Quido

Waar gezien Matthijs?

avatar van John Milton

John Milton

Ik ben ook wel benieuwd matthijs_013.

Voor wat ik zelf kan zien is hij iig nu niet (meer) te vinden.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

John Milton schreef:

Ik ben ook wel benieuwd matthijs_013.

Voor wat ik zelf kan zien is hij iig nu niet (meer) te vinden.

Destijds in het oude archief van het Filmmuseum @ Vondelpark.