Le Démon dans l'Île (1983)

Alternatieve titels: Demon Is on the Island | Demon of the Island | De Duivel van het Eiland

Frankrijk
Horror / Fantasy

geregisseerd door Francis Leroi
met Anny Duperey, Jean-Claude Brialy en Pierre Santini

Een jonge vrouwelijke arts arriveert op een klein eilandje waar zij een mysterieuze collega ontmoet. In de streek doen er zich blijkbaar ook vreemde, zelfs gruwelijke verschijnselen voor. Sommige mensen onder de plaatselijke bevolking worden verbrand of verminkt. Steeds meer wordt de dokter zich bewust van de gevaren die haar omringen. Wat is het vreselijke geheim dat het eiland verbergt?

avatar van Mac Hammer Fan
Francis Leroi, kineast van veel goedkope, bedenkelijke films, gooide het voor één keer over een andere boeg en maakte een griezelfilm. Dat hij over talent beschikt bewees hij met "Le Démon dans l'Île", want de film kaapte 3 Awards weg, één op het festival van Avoriaz - de prijs van de suspense - en twee op Fantasporto. Hij kreeg ook nog een nominatie voor een International Fantasy Film Award.

avatar van brucecampbell
Deze zou ik wel willen zien!

avatar van brucecampbell
Vrij bizarre, niet al te geslaagde horrorfilm die het uitsluitend moet hebben van een mysterieus sfeertje. Het begint allemaal vrij aardig met de ongelukjes die de eilandbewoners hebben maar van zodra het kind tevoorschijn komt is het allemaal een pak minder.
Door die éné scène terug te zien, het verbrande hand in de oven, wist ik dat ik de film al eens eerder had gezien in de jaren 80.
Niet slecht, maar had er meer van verwacht.