Parandeh Baz-e Kouchak (2002)

Alternatieve titels: The Little Bird Freak | The Little Bird Boy | De Vogeltjesvanger

Iran
Familie

geregisseerd door Rahbar Ghanbari
met Mohammad Amir Naji, Mehdi Shahabi en Samira Alaie

De 11-jarige Behrooz vindt kleine vogeltjes niet alleen leuk; hij kan hun gezang ook perfect imiteren. Wanneer zijn vader bij een smokkelactie wordt betrapt, komt hij in de gevangenis terecht. De moeder van Behrooz heeft dan al gauw geen geld meer om nog iets te kunnen kopen. Een vogelhandelaar stelt voor de jongen in dienst te nemen, zodat hij kan helpen bij het vangen van vogeltjes. Ook bij de verkoop komt Behrooz goed van pas. Hij verstopt zich in een karretje en laat prachtig gefluit horen. Klanten denken dat de vogeltjes dit geluid produceren en hebben er daarom meer geld voor over. De handelaar is tevreden over zijn nieuwe hulpje en betaalt zelfs vooruit. Een meisje uit Azerbeidzjan is samen met haar moeder de grens overgekomen om op de markt boodschappen te doen, en koopt een vogeltje dat niet kan zingen. De volgende dag wil haar moeder het diertje ruilen voor één die wel zingt. Het loopt uit op een fikse ruzie waarbij Behrooz wordt ontdekt. De jongen besluit een vogeltje naar het meisje te brengen aan de andere kant van de grens.