Exile Family Movie (2006)

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Arash T. Riahi
met Arash T. Riahi, Hamid en Parvin

Een familiegeschiedenis; normaal, gek en buitengewoon tegelijkertijd. Een film over verbanning en vaderland, over ouders, grootouders, broers en zussen en alle andere directe en verre verwanten van een Perzische familie, die deels naar Europa deels naar Amerika is geëmigreerd, maar voor het allergrootste deel in Iran is gebleven. Alle gevaren ten spijt komt er na 20 jaar een geheim weerzien in een, voor het Iraanse gezag, onverdachte plaats: Mekka. De mensen komen aanreizen uit Amerika, Zweden, Oostenrijk en Iran. Er wordt gelachen, geruzied, gekookt, gefeest, men wisselt overdreven veel zoenen en omhelzingen uit en toch is het ook een botsing tussen de islamitische en de westerse maatschappij.