Candide ou L'Optimisme au XXe Siècle (1960)

Alternatieve titels: Liefde en Heldenmoed | Candide

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Norbert Carbonnaux
met Jean-Pierre Cassel, Daliah Lavi en Pierre Brasseur

Candide, een jongeman, is geboren in Westfalen en opgevoed op het kasteel van de familie Thunder-Ten-Tronk. Wanneer men hem betrapt met zijn nicht Cunégonde wordt hij uit het huis verjaagd. Ondanks de raad van zijn privé-leraar, Pangloss, zal het leven van de jongeman een totale ommekeer kennen. Hij vertrekt eerst naar Parijs, op het moment dat de oorlog uitbreekt. Hij wordt gemobiliseerd onder de leiding van kolonel Nanar, maar de snelle optocht van de Duitsers zorgt ervoor dat hij gevangen genomen wordt. Hij slaagt erin te vluchten naar Zwitserland, en verneemt van Pangloss dat bijna heel de familie Thunder-Ten-Tronk is uitgemoord. Alleen Cunégonde zou nog in leven zijn, maar ze prostitueert zich voor een handelaar van de zwarte markt en voor een leider van de Gestapo...

avatar van Mac Hammer Fan
Vrije adaptatie van de roman van Voltaire. Een cynische satire, maar deze keer gesitueerd in het tijdperk van de Tweede Wereldoorlog. Niet zo spectaculair als Gualtiero jacopetti's latere "Mondo Candido", maar toch best genietbaar.