Liberation (1994)

Documentaire / Historisch

geregisseerd door Arnold Schwartzman
met de stemmen van Whoopi Goldberg, Ben Kingsley en Patrick Stewart

Vaak worden in documentaires de Holocaust en de vorderingen aan het oorlogsfront grotendeels van elkaar gescheiden. De betekenis van de titel van deze documentaire, "Liberation", is echter tweeledig. Niet alleen dorpen en steden worden bevrijd, maar ook de concentratiekampen. In deze documentaire staan twee verschillende onderwerpen centraal; de oorlog tussen de geallieerden en de Aslanden én de vervolging en vernietiging van de Joden door de nazi's. Terwijl Hitler in 1942 heerser over Europa was, maar tegelijkertijd de eerste teleurstelling aan het Oostfront te verwerken kreeg, voerde hij de snelheid van de massamoord op Joden op. Welke invloed het oorlogsfront en de Holocaust op elkaar gehad hebben, zien we in deze documentaire.