• 8.295.426 stemmen

Met onder meer: Aleksandr Khvylya, Natalya Sedykh en Eduard Izotov

Oorspronkelijke taal: Russisch

• MUBI Bekijk via MUBI

Plot Morozko

Morozko is een vreemd Russisch sprookje over Ivan en Nastya, die in de meest rare situaties terecht komen en bizarre creaturen tegenkomen. Ivan wordt door een fee veranderd in een beer, en wordt bijna gebakken door een heks. Nastya krijgt op haar beurt het weer zwaar te verduren bij haar gemene stiefmoeder.

imageimageimageimageimage

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Whehehe, dit is een hele aparte bizarre film met weirdo-karakters en idem dito situaties. Echt heel tof wordt het ook weer niet, maar er is wel genoeg te lachen. Vooral de scene met het boomhuisje dat om zich heen draait is geniaal. 2,5*

avatar van otherfool

otherfool

Vinokourov schreef:

Vooral de scene met het boomhuisje dat om zich heen draait is geniaal.

Haha, ja die scene is waarlijk memorabel:

Enz. enz.

Ik heb met dit soort films wel eens het idee dat er in de nasynchronisatie het één en ander mis is gegaan, want ik snap die rare dingetjes, situaties en typetjes maar half. Erg weird allemaal, maar echt leuk wordt het inderdaad niet, dat is dan wel weer jammer. Let ook op een paar flitsende (ahum) camera-moves...

2*.

kappeuter (crew films)

Erg bijzonder en origineel, grappig en wonderlijk Russisch sprookje.

Het is heel vreemd, op een leuke manier.

Er is heel inventief met minimale middelen, een maximaal effect bereikt. De film is sfeervol en mooi vormgegeven.

Hier kunnen de grote studio's nog veel van leren. Die bereiken dikwijls met meer middelen veel minder effect.

avatar van Norma

Norma

kappeuter schreef:

Er is heel inventief met minimale middelen, een maximaal effect bereikt.

Een verademing om eens een leuke fantasy-film te zien die niet met een computer in elkaar gedraaid is en waarbij weinig meer dan wat gewoon ouderwets knutselwerk en een grote verkleedkist aan te pas lijken te zijn gekomen. Jeetje, wat is dit leuk! Het draaiende huisje, het steeds verdwijnende paddenstoelmanneke; er zitten enorm geinige vondsten in en zeker de scènes in de sneeuw zijn heel sfeervol.

Het verhaal springt net zo druk van hot naar her als het merendeel van de personages lijkt te doen, maar het voordeel daarvan is dat de vaart er lekker in blijft zitten en er voortdurend nieuwe kleurrijk uitgedoste personages ten tonele verschijnen. Een zekere mate van knulligheid heeft het wel en dat maakt het ook zeker wel lollig, maar bovenal heeft het iets magisch en dat is een uitstekende eigenschap voor een sprookjesvertelling.