Sjors en Sjimmie en het Zwaard van Krijn (1977)

Nederland
Avontuur

geregisseerd door Henk van der Linden
met Tom Daemen, Mar Fikkie en Tom Jansen

Kolonel Brulgraag heeft het testament van Koning Krijn XXIV van Schiermeeuwen oog gevonden. Degene die het Zwaard van Krijn vindt zal de nieuwe koning zijn. De kolonel vraagt Sjors en Sjimmie om naar het zwaard te zoeken, zodat het naar een museum gaat en niet door Krispijn wordt gebruikt om de macht te krijgen.

avatar van Macmanus
Deze heb ik op video (Hoe ik daar aan kom mag joost weten), echt een fantastische film.
Als sjors of is het nou sjimmie met zijn pijltje net niet de bom laat ontploffen(o shit spoiler)whooaaaaaa.
en de laatste sene waar iedereen gaat vechten, John woo films zijn er nix bij.
Zeker 3.5 sterren waard.

Is dit wel of geen tekenfilm? Heb nl het gevoel dat ik naar de voorkant van een stripboek kijk.

avatar van Macmanus
Neej is geen tekenfilm is met echt mensen.

een heel erg leuke amateuristische jeugdfilm,wel slecht nagesynchroniseerd maar zit vol humor [misschien niet bedoeld],vooral die jongen met die bril,ik heb mijn rot gelachen[ligt misschien aan mijn humor].ook lam en bram zijn fantastisch.Echt jaren zeventig.

lache!

avatar van moviefreak#1
Ja dit is dus weer zo'n film, je komt op zomaar per ongeluk weer is tegen op moviemeter en je krijgt weer het o ja jeugdsentiment gevoel.

avatar van Sander D.
Heb hem ook hier liggen, geweldige jeugdfilm.

Dvd is dus ingekort tot een versie van 59 minuten. Geen idee of ik iets belangrijks gemist heb, maar ik heb soms best moeten lachen. Droge uitspraken ( 'Jij bent zeker de leukste thuis' , en zo nog een paar) en natuurlijk weer de leuke achtervolgingen.

Veelal hetzelfde recept bij Van der Linden, maar vervelen doet het niet tot nu toe (buiten die tweede Billie Turf film, die was vreselijk saai).

Vraag me af waarom ze in de films geknipt hebben. Mag ik nu eigenlijk wel stemmen, is ook zoiets ...
Ik doe het toch ***

avatar van Gizzmann
Deze komt binnenkort in de bioscoop! Echt heel vreemd maar het is toch echt zo, kijk maar: http://www.biosagenda.nl/index.php?action=filmindex&filmID=9619&t=Sjors+en+Sjimmie+en+het+zwaard+van+Krijn

In mijn herrineringen een errug slechte film, die ik toen erg leuk vond. Vooral met dat ei kan ik me nog herrineren. Dat zo'n boef een truucje wou doen en een ei in z'n mond stopte en ze hem een klap op zijn hoofd gaven zodat er bijna in stikte. Of is dat een spoiler?

robertus65
Vreemd dat de film is ingekort, was misschien nog wel leuker. Misschien heeft het iets met rechten te maken, vond het ook vreemd dat Sjimmie alleen het laatste stuk meedeed, die hebben ze flink weggesneden lijkt me. Het einde kwam ook vreemd over, want het ene moment zeiden de boeven dat alle deuren dicht waren en ineens stonden er een groep jongens binnen. Dikkie (Trom?) was wel het leukst vond ik, hij speelde nog Billie Turf. Volgens de imdb is dit de bekende acteur Tom Jansen van o.a. Vox Populi. Maar dit moet toch een fout zijn. Op de aftiteling van deze film stond er Tom Janssen met dus twee maal s.

Dick2008
Ik las deze strips vroeger graag en eigenlijk zijn de strips nog steeds leuk.
Eigenlijk zou deze film Sjors, Dikkie en Sjimmie, moeten heten want Sjimmie heeft niet zo'n groot aandeel in de film. Leuk voer voor mensen die ook altijd al aanhikken tegen negerzoenen, afrikaantjes, etc. Er is wel een en ander uitgeknipt, lees ik dus misschien wel gedeelten met Sjimmie.
Voor één keer een film gezien en eigenlijk vind ik er niet veel aan.
Kwam bij mij nogal amateuristisch over en verder veel slapstick-achtige toestanden.

avatar van stephan73
Dit is echt een Nederlandse cultfilm! Lekker lomp en boordevol elementen die niet horen te werken, maar het wel doen. Het acteerwerk en de humor ontstijgt het niveau van een gemiddelde Bassie en Adriaan aflevering niet, waarbij de boeven niet veel slimmer zijn dan bij B&A.
Het is grappig om dit een keer gezien te hebben, maar dat hij behoorlijk gedateerd is mag duidelijk zijn. Leuke nostalgie uit vervlogen tijden, maar echt goed is hij niet!

avatar van Phantasm
Ik had ook de versie van 59 minuten. ( waarom ingekort? ). Nou, okee, de film is verder dan wel weer erg vermakelijk en grappig.

Deze heb ik ook nog op vhs liggen, vroeger een van mijn favo jeugdfilms!

Het amateuristische van deze film valt nog te vergeven, ik denk dat de meeste kinderen daar niet echt over zullen vallen. De dubbing is echter vreselijk en het verhaaltje onbenullig. Dat deze films een dermate hoge waardering krijgen (het grootste deel van de films van van der Linden zijn goedkoop en slecht) lijkt me meer uit puur jeugdsentiment. Mijn kinderen vonden deze in ieder geval heel saai. Bovendien leken de producenten veel moeite te hebben met het vinden van een geschikt gekleurd jongetje, want de rol van Sjimmie wordt gespeeld door een meisje. 0,5

Vandaag weer even een paar gedeeltes terug gekregen. ik blijf die bram en lam toch wel fantastisch vinden.