Pleins Feux sur l'Assassin (1961)

Alternatieve titels: Spotlight on a Murderer | Schijnwerpers op een Moordenaar

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Georges Franju
met Pierre Brasseur, Pascale Audret en Marianne Koch

Wanneer hij verneemt dat zijn dagen geteld zijn, beslist Graaf Hervé de Kéraudren om zich in een geheime nis van zijn landgoed te verbergen en daar te sterven, enkel en alleen maar om zijn erfgenamen te ergeren. Het resultaat is dat zijn lichaam niet gevonden wordt en dat ze vijf jaar moeten wachten op hun erfenis. De erfgenamen hebben nochtans het geld nodig om het landgoed te onderhouden. Om geld te verzamelen organiseren enkele neven en nichten een soort Middeleeuws toneelspel met veel licht en klank in het huis. Maar tijdens de voorbereidingen komen ze om het leven. Was het moord of een ongeval?

Ongewone whodunit / where-is-he, soms wat onevenwichtig, maar wel met een paar mooie vondsten, een leuke rol van Trintignant en een goede afwikkeling.
Ik zou zelf het genre mysterie/ komedie er aangeplakt hebben.