La Charrette Fantôme (1939)

Alternatieve titels: The Phantom Wagon | De Voerman

1 stem

Frankrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door Julien Duvivier
met Pierre Fresnay, Marie Bell en Micheline Francey

Elk jaar, op de middernacht van Sint Sylvester, wordt een man afgehaald door de Dood. Wie op dat moment alleen is en in de verte de knarsende wielen van een mysterieuze huifkar hoort, zal sterven. De voerman is de Dood in hoogst eigen persoon. David Holm, een glasblazer, is ziek en verbitterd. Hij raakt op het slechte pad. Hij slaat zijn vrouw en zijn kinderen. Op de beruchte nacht besluit hij samen met een vriend op stap te gaan. Ze krijgen echter ruzie en hij steekt zijn vriend neer. Op dat moment - terwijl de laatste klokslag van middernacht luidt - komt de gedoemde huifkar aan en de man sterft. David wordt van moord beschuldigd en vlucht.

avatar van Mac Hammer Fan
Een spookverhaal naar de roman "Körkarlen" van Selma Lagerlöf (Le Charretier de la Mort / De Koetsier van de Dood).

Dit is idd. geen remake van de veel bekendere en volkomen superieure film van Sjoström,maar gaat blijkbaar terug naar de bron zelf.Het lijkt er zelfs op dat Duvivier angstvallig heeft geprobeerd om overeenkomsten te vermijden,en de legendarische"here's Davey"scène heeft hij op een geheel andere wijze gefilmd,en dus niet gejat zoals Kubrick.
In feite doet deze bewerking nog veel meer aan a christmas carol denken dan de Sjoström versie,die pas sentimenteel werd toen het verhaal daartoe noopte.Toegegeven dient te worden dat het met de spoken in dit werk nogal meevalt,de expressionistische horror van het voorbeeld wordt nergens ook maar in de verte benaderd.De eponieme koets was imho in het origineel veel enger,en zelfs beter in beeld gebracht.De effecten in deze film zijn zelfs voor die tijd niet spectaculair.Wel toont Duvivier weer aan dat hij goed is in het filmen van drukke massa's,zoals blijkt uit de sequentie tijdens het feest in de bierhal.
De setting is onbestemd gehouden en zou overal in west europa kunnen zijn,ook precieze tijdsaanduidingen zijn er niet.
Hierboven is het niet vermeld,maar Jouvet speelt hier ook mee,zij het helaas in een bijrol.Gelukkig voor Fresnay is zijn personage niet te vaak naast dat van Jouvet te zien.Francey deed me denken aan een soort Arletty die het Licht heeft gezien van de here Jezus,haar rol zal bij feministes geen applaus oogsten.
De muziek werd dus verzorgd door het leger des heils