Bopha! (1993)

geregisseerd door Morgan Freeman
met Danny Glover, Malcolm McDowell en Alfre Woodard

Micah is sergeant van het politiekorps in Zuid-Afrika. Zonder vragen te stellen helpt hij de bestaande machtstructuren in stand te houden. Maar de hevige strijd die in 1980 uitbreekt, verscheurt met geweld zijn eigen leven. Als zijn zoon inziet dat apartheid duivels is en dat Micah onderdeel is van dit systeem, escaleert dit uiteindelijk in een enorme rel.

Bij vlagen zeer aangrijpende film, ondersteund door prijzenswaardige acteerprestaties. Zet het conflict tussen de loyaliteit aan het systeem en je volk pijnlijk scherp neer. Verder laat Morgan Freeman zien dat hij niet alleen een zeer getalenteerd acteur is. Vanzelfsprekend heeft deze film niet de waardering gekregen die het verdient, maar aangezien meesterwerken vaak 'paarlen voor zwijnen' zijn, is dat ook niet zo vreemd.

Snap niet hier niet meer op gestemd is, prachtige film over de apartheid in zuid Afrika er word ook nog een beetje zuidafrikaans gesproken!

avatar van anva69
Eibmoz schreef:

één van de betere films over apartheid in Zuid-Afrika!!!

avatar van Lovelyboy
Meer dan aardig drama die zo te zien door de grote massa en de meeste gebruikers hier gemist is, zo lijkt het althans.

Meer dan prima film over de problemen in één specifiek township, de struggle tussen overheid en donkere gekleurde bevolking wordt meer dan goed gebracht. Daar tussen in uiteraard mensen als Mangena die met veel plichtbesef en enigszins blind voor de werkelijke situatie hun werk doen en hun kind een best wel goed leven met keuzes geeft.

De uiteindelijke onrust en problemen laat even op zich wachten en de aanpak van de kinderen en bijvoorbeeld Pule liegen er niet om. McDowell, bekend als de grote schurk uit A clockwork..., kan zich heerlijk uitleven als gewetenloze wetsdienaar die doet wat hij doen moet en uiteraard zonder enige gene of wroeging. De uiteindelijk afloop rond Mangena doet denken dat hij geleerd heeft, toch moet hij het met de zwaarste prijs bekopen, de aansnellende voertuigen in de aftiteling geven het idee dat de strijd amper begonnen is. Het einde moet ik zeggen vind ik dan ook best wel goed, niet een overdaad aan vergevingsgezindheid en zoetsappigheid wat gemakkelijk gekund had.

Eindresultaat een meer dan prima drama over de begin dagen wat de strijd om Apartheid betreft. Goede rollen van Glover, en McDowell maar ook Eziashi en Robin Smith zijn noemenswaardig. Echt een prima film en apart dat er zo weinig op gestemd is.