De Verloedering van de Swieps (1967)

Nederland

geregisseerd door Erik Terpstra
met Ramses Shaffy, Wies Andersen en Hetty Verhoogt

Jan Hein is een brave burger met een goede baan en een lieve vrouw. Als Jan op weg naar huis een lifter oppikt verandert zijn rustige zorgeloze leven snel. De lifter Manuel praat zich bij het gezin naar binnen en eist zijn eigen rol op, waar het niet bij blijft.. Scenario van Heere Heeresma naar zijn gelijknamige boek uit 1957.

Ramses Shaffy als antiburgerlijk type die de rust van een keurig echtpaar verstoort.
Wel aardig gespeeld, maar behoorlijk verouderd.

avatar van mdj
mdj
Juist omdat de film verouderd is, is ie het bekijken waard. Geeft een grappig schets van een benauwde jaren '50 sfeer. Het echtpaar waar Ramses Shaffy bij intrekt, is echt vreselijk burgerlijk met vaste gewoonten die nu doorbroken gaan worden. Het taalgebruik is in de film ook duidelijk van een andere tijd, erg gearticuleerd en beschaafd klinkt het, mooi om naar te luisteren en Ramses Shaffy is gewoon grappig. Blij dat ie recent op video is uitgebracht.

robertus65
Brave burgers laten zich inpakken door Shaffy, die van hun leven een puinhoop maakt . Erg ouderwets allemaal.