Small Town Gay Bar (2006)

Documentaire

geregisseerd door Malcolm Ingram

Diep in het hart van gelovig Amerika is het nog steeds duidelijk dat het gevecht voor dezelfde rechten nog lang niet voorbij is. Homoseksuelen worden daar nog steeds slecht behandeld, belachelijk gemaakt of er wordt zelfs geweld tegen ze gebruikt. Ondanks de aanvallen van de Christelijke coalitie hebben enkele bar eigenaren een oasis gecreëerd voor homo's... hun eigen Small Town Gay Bars.

Een documentaire laat zien dat er, in het zuiden en midden-westen van de USA, nog altijd homohaat en onwetendheid is en dat homoseksuele mannen en lesbische vrouwen graag hun leven willen leiden zonder daar voortdurend mee geconfronteerd te worden. Memorabele scènes: een interview met een dominee, een godsdienst fanaat van het verachtelijke soort, die enkel haat zaait en een jonge man die in elkaar geslagen is, gestoken en gedeeltelijk onthoofd, enkel om het feit dat hij homo was.

Jammer genoeg ben ik bang dat deze films toch niet helpen.

avatar van Drs. DAJA
Heel veel bla bla bla die al lang bekend is. Shotje van homo die zegt dat ie graag gerespecteerd wil worden, shotje van redneck die 't niet zo op homo's heeft, shotje van lesbienne die graag vrij wil zijn, shotje van dominee die zegt dat god ook niet zo gek is op "fags"... En dat gaat een tijdje door afgewisseld met een verhaal over een schijnbaar leuke gaybar. Weinig filmisch, we volgen niemand, worden niet meegesleurd met een persoon of situatie, we zitten enkel constant te luisteren naar verhalen die al tig maal verteld zijn. Small Town Gay Bar is een voorgekauwde en bovenal saaie documentaire.