Stellenbosch (2007)

Nederland
350 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Michiel van Jaarsveld
met Monic Hendrickx, Jeroen Willems en Anne-Wil Blankers

Stellenbosch gaat over de West-Friese familie Keppel die in Zuid-Afrika is gaan wonen, waar ze werken als wijnboeren. De zoon (Jeroen Willems) en dochter (Monic Hendrikcx) strijden om de macht. Een noodlottige gebeurtenis in de vroege jaren zestig bepaalt het leven van deze familie drie generaties lang.

Vanaf 4 november elke zondag 20.15 uur op Ned 2

regievisie Michiel van Jaarsveld

Aflevering 1: Het Jaar van Mandela
zondag 4 november 2007 20:15 Ned 2
zaterdag 10 november 2007 00:00 Ned 2 (Herhaling)
Henk jr Keppel heeft Zuid-Afrika, het land waar hij opgroeide, jaren geleden verlaten, omdat hij tijdens de Apartheid zijn grote ambitie, het maken van een topwijn, gedwarsboomd zag. Hij woont nu in Nederland en is wijninkoper voor restaurants. Op de 21ste verjaardag van zijn dochter Anne, ontmoet hij Shelley. Waar de enorme aantrekkingskracht tussen hen beiden vandaan komt, weet hij nog niet, maar met zijn leven in de luwte is het gedaan.

Zeker niet onaardig, de eerste aflevering. Ik ben wel getriggered.

Joah, wel intrigerend verhaal, maar de vertelstijl kan me (zoals bij vele Nederlandse producties) nog niet echt pakken.

Vond het juist enorm teasen. Werkte op mij erg goed.

Dit is toch gewoon een serie? (zie ook IMDB).

Het is dat de makers en acteurs interessant zijn op papier, maar verder zie ik weinig aanleiding om volgende week opnieuw te kijken.

kos schreef:
Dit is toch gewoon een serie? (zie ook IMDB).

Volgens mij voldoet Stellenbosch aan de toevoegeisen die we hebben opgesteld.
De imdb aanduiding is niet bepalend en imdb wisselt soms om de week van aanduiding (miniserie / tv-serie).

Hoe was de tweede aflevering gisteren? Was het vergeten...

Ik had er geen zin in.

Kijken er nog mensen?

Mijn ouders kijken de serie.

avatar van G.1Rl
Ik kijk het ook (ik heb eigenlijk geen idee waarom, waarschijnlijk bij gebrek aan beter).

Op zich vind ik het niet eens zo'n hele slechte serie hoor, maar bijna elke aflevering komt er iets nieuws in, in plaats van dat er een stukje wordt opgelost. Dat vind ik wel jammer, maar goed, ik zal de laatste paar afleveringen ook nog wel gaan kijken en misschien verandert mijn mening dan nog wel...

avatar van Hando
Het was wel leuk, maar het ontbrak een beetje aan subtiliteit. Die flashbacks gaven wel erg veel van het verhaal weg. De film biedt ook niet echt meer inzicht in de problematiek in Zuid-Afrika. Betty wordt een keer overvallen, vader zegt tegen zijn dochter dat ze een condoom moet gebruiken en we rijden een keer langs sloppenwijken. Allemaal dingen die een beetje kijker al lang weet. Verder was dat eerste vriendje van Marie een vreselijke miscast.

avatar van G.1Rl
Ik heb het nu ook helemaal gezien. Echt enthousiast ben ik er niet echt over. Het was wel leuk, maar er miste iets. Het verhaal ging maar door en ging maar door. Er kwamen (zoals eerder ook al gezegd) steeds nieuwe dingen erbij. Naar mijn mening hadden ze beter een kortere serie kunnen maken en de overbodige dingen weg kunnen laten.

Het was niet slecht, maar ook niet heel goed. De laatste aflevering was ook niet spannend of zo. De flashbacks waren wel een leuk effect, maar ze vertelden eigenlijk al teveel. Daarom was de laatste aflevering dus ook niet spannend.

Voor mij 2,5*

Eerste afleveringen (1 tot 3) waren erg leuk latere afleveringen waren maar matig. En een tegenvallend einde dank zei de goede eerste afleveringen toch 3.5

Pfoe, dat was een hele zit. Zag anderhalf jaar terug ooit al eens de eerste aflevering (die ik meer dan aardig vond), maar zoals met de meeste series miste ik de tweede aflevering al.

Nu de hele serie op dvd bekeken. Op papier is het natuurlijk geweldig: Van Jaarsveld, Epskamp, Hendrickx, Willems, Decleir en Blankers. Helaas blijkt het uiteindelijk enigszins tegen te vallen. Enorm veel onnodige zijlijntjes, waardoor er op enkele belangrijke hoofdlijnen te weinig aandacht besteed wordt en er vooral enkele gekke sprongen gemaakt werden. Hierdoor voelde het geheel veelal nogal traag aan en stoorde de bombastische soundtrack die te pas en te onpas werd ingezet.

Dat er een Kalf is uitgereikt afgaande op de eerste aflevering is begrijpelijk, want da's ook de beste. En waren het drie afleveringen dan was het waarschijnlijk écht goed. Nu is het allemaal net wat te lang, te voorspelbaar en te braaf.

avatar van maarten1991
serie is weer op tv alleen is niet meer intressant als je de afloop al weet.

avatar van Donkerwoud
Goed geacteerd door de topcast, lekker sfeervol in cinematografie en gekozen locaties. Toch blijft het gevoel dat ze er meer uit hadden kunnen halen, gewoon door er meer afleveringen uit te halen, nog net iets meer de karakters verdiepen. Ik vind het ook jammer dat het zo geforceerd zwaarmoedig moet, elke aflevering is een overtreffende trap van zwartgallige kommer en kwel.

avatar van Fran
Op zich vond ik dit een bijzondere mini serie om naar te kijken want ik had wel vaker films gezien over zuid afrika maar eigenlijk nog nooit vanuit de kant van de "blanken". En toch miste ik wel iets. Het kabbelde maar een beetje aan en nergens vond ik het echt heel interessant worden. Ik had er toch iets meer drama in willen zien. Er werd wel zeer goed geacteerd door de hele cast maar toch miste ik ies.