Vampiresas 1930 (1962)

Spanje / Frankrijk
Komedie / Muziek

geregisseerd door Jesús Franco
met Antonio Ozores, Lina Morgan en Yves Massard

Daniel en Tony zijn toegewijd aan de stille film. Daniel vervangt de acteurs in gevaarlijke scènes en Tony speelt viool om de artiesten in de juiste stemming te brengen. In ruil voor hun job eten zij gratis in een Italiaans restaurant. Op een dag maken ze kennis met Carolina, een circus-artieste die werkeloos is. Beide vrienden zijn met haar begaan. Via een invloedrijke persoon kunnen ze haar in dienst nemen als secretaresse en medewerkster. Maar er duiken onheilswolken op; de gesproken film wordt steeds meer een succes in de bioscopen en verdringt de stille film.

avatar van Mac Hammer Fan
Een stukje nostalgie van Jesus Franco uit de jaren zestig: een ode aan de stomme film. Vampieren komen er niet aan te pas, tenzij in de pregeneriek waar een scene uit een prent wordt getoond waar de acteurs een vals vampierengebit dragen.
"Vampiresas 30" lijkt vandaag soms toch wel een erg gedateerde rip-off van Billy Wilder's veel betere "Some Like it Hot", dat het jaar voordien werd uitgebracht.