Estigma (1982)

Spanje / Italië
Horror

geregisseerd door José Ramón Larraz
met Christian Borromeo, Alexandra Bastedo en Emilio Gutiérrez Caba

De vader van Sebastian wordt begraven. De introverte en eenzame jongeman heeft het moeilijk om vrienden te maken. Wanneer hij geforceerde avances maakt ten opzichte van een meisje, wijst ze hem met geweld af. Sebastian beschikt echter over paranormale gaven en vermoordt haar. Nadien wordt hij gekweld door visioenen waarin hij de verminkte lichamen van al zijn vorige slachtoffers terugziet. En dan ontdekt hij via zijn nachtmerries dat hij een reïncarnatie zou zijn van iemand die in het jaar 1830 zijn hele familie heeft uitgeroeid.

Bizar filmpje van de gekende hispano-horror regisseur Larraz, soort mix tussen Damian en stigmata, met in de intrige zoveel als mogelijk paranormale fenomenen verwerkt, onder andere: telekinese,telepathie, stigmata dus, reincarnatie, haunted house gedoe enz. Maar au fond blijkt dit een incest drama alsmede een gay coming of age allegorie te zijn. Verzin ik dit weer ? Neen, de door melancholie geteisterde Borromeo heeft een- hoe verrassend- ongezonde moederbinding met idd. MILF Line waardoor hij geen contact kan maken met andere vrouwen, en zoals iedereen weet is een overdreven moederbinding in genrecinema een senhal voor gay..
Al hebben we dat niet nodig om in Borromeo een nicht te zien, die in het begin reeds een Oidipousje doet met papa Serato. Zoals gezegd is hij echter erfelijk belast, wat dan wordt getoond in het a-historische kostuumdrama gedeelte van ongeveer een kwartier waar we- verrassend weinig voor Larraz- ook wat naakt te zien krijgen in de figuur van Blavier .
Behalve de reeds genoemden zien we ook Bastedo als schoonzus en wederom verdorven love interest van de anti-held, en Cabré als zijn tweede- papa meegeteld- slachtoffer. Ook Incontrera komt nog even langs in de kostuum sequenties
Overigens is het waarzegster madame Olga die ontdekt dat Borromeo de reincarnatie van een serial killer is.
Aardige quote : ik heb je alleen geneukt om mijn innerlijke zelf beter te leren kennen !
Goede score van Patucchi in een film die tergend traag verloopt en besluit met een soort dode gristus eerbetoon, lijkt het wel.
VHS/DVD-R only, helaas.