FC Barcelona Confidential (2004)

Alternatieve titel: Barça! The Inside Story

Denemarken / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Spanje
Documentaire

geregisseerd door Daniel Hernández en Justin Webster
met Ronaldinho Gaúcho, Joan Laporta en Sandro Rossell

Barcelona, één van de grootste voetbalclubs ter wereld, was vrijwel failliet met een schuldenlast van 250 miljoen euro. Het voetbalteam werd vernederd op het veld en had al vier seizoenen niets belangrijks meer gewonnen. De club was in diskrediet geraakt, beschuldigingen over corruptie deden de ronde na jaren van decadent maffia-achtig management. Een groepje dertigers, waaronder dotcom miljonairs, advocaten en andere professionals, onder aanvoering van Joan Laporta, besluiten om FC Barcelona over te nemen. De documentaire vertelt het verhaal van Laporta's eerste jaar bij FC Barcelona van binnenuit. Zijn dramatische overwinning in Barça's unieke verkiezingen, de eerste crisis (een aanvaring met David Beckham), het succesvol binnenhalen van Ronaldhino, de complete reorganisatie van de club (van voetbalteam tot kantoorpersoneel) en aanvaringen met woedende supporters.

Komt binnenkort op televisie als ik het goed heb?

avatar van speedy23
kos schreef:
Komt binnenkort op televisie als ik het goed heb?

Is al eens een keertje op Canvas geweest. Circa een jaartje geleden. Niet slecht, zelfs voor niet-voetballiefhebbers.

Kaffeefiltjer
Inderdaad, al eens gezien op canvas,
was wel een fijne documentaire (maar uitgezonden in Panorama dacht ik, als 2 delen).

Voornamelijk managment-talk herinner ik me, maar als voetbalfanaat is het toch een meerwaarde

avatar van Shinobi
Was wel een aardige documentaire om te zien over de reilen en zeilen bij Barça. Echt leuk om te zien hoe Laporta aan de macht komt, Rijkaard aanstelt en Ronaldinho binnenhaalt en met alle tegenslagen waarmee hij te maken krijgt.
Ik wed dat deze documentaire voor de niet voetbalfan zelfs te pruimen is.

Ik geef 'm 3, 5 sterren.