• 8.251.992 stemmen

Le Salaire du Péché (1956)

Drama | 110 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Wages of Sin

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Denys de La Patellière

Met onder meer: Danielle Darrieux, Jean-Claude Pascal, Jeanne Moreau

IMDb beoordeling: 6,0 (52)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Le Salaire du Péché

Isabelle leeft samen met haar vriend Jean. Deze is echter voornamelijk op haar geld uit. Nadat Jean de vader van Isabelle uit de weg heeft geruimd, is Isabelle het enige obstakel dat hem en zijn liefje Angele nog kan tegenhouden.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Hun bestaan is niet onopgemerkt gebleven : films die spelen aan de havenkant...meer bepaald die van la Rochelle hier. Nou goed, ik overdrijf weer eens : we zien vrij weinig van die havenkant, al speelt het deels in het milieu van visserijreders. In feite echter blijkt het een mix van relatiedrama en misdaad te zijn, gebaseerd op een romannetje van ene Nancy Rutledge, Amerikaanse. Vermoed dat die speelde in new England tussen de puriteinen, hier is de setting getransponeerd naar La Rochelle. Ik dacht dat de kardinaal de puriteinen daar mores had geleerd maar er blijken er nog enkelen over te zijn gebleven, althans in deze film. Setting niet eens uitzonderlijk: Simenon heeft meerdere romans geschreven die daar spelen, in hetzelfde milieu ook, en die zijn eveneens verfilmd.

Hoe dan ook, een mix van misdaad en relatiedrama zei ik, die misdaad begint met Pascal die Debucourt op originele wijze om zeep helpt in waarschijnlijk de beste scène van de film, die Debucourt blijkt trouwens zijn schoonpapa te zijn, en de vader van Pascals eega Darrieux. Dat huwelijk was niet naar de zin van schoonvadertje, dit en zijn rijkdom brachten de anti- held op de idee om hem om zeep te helpen, met succes : de flikken verdenken hem niet, en hij lijkt nu ongestoord van Darrieux' erfenis te kunnen genieten...

Helaas : er blijkt een getuige van de "moord " te zijn, en wel Jeanne Moreau reeds als bitch, die al snel Pascal op de hoogte stelt van dit feitje en ook wel wil delen in de opbrengst ervan. De 2 booswichten worden minnaars, en vatten de originele idee op om Darrieux naar een betere wereld te helpen. Of dat allemaal lukt moet u zelf zien, de titel echter is reeds een waarschuwing uit rom. 6, 23. Wat niet betekent dat de ontknoping zo voor de hand liggend is als die titel suggereert, maar codeconform is het wel.

Aan de cast ligt het dus niet, zelfs Pascal is enigszins op dreef zowaar, Darrieux zet een onuitstaanbaar bigot, frigide en gefrustreerd trutje neer en hoe Moreau haar rol invult zult u wel al voor u zien en horen. Helaas is de regisseur echter de weinig ambitieuze en getalenteerde DLP, die niet meer brengt dan het strikt noodzakelijke ondanks fotografie van de gekende Alekan. Begon me na een uur ook wat te vervelen en werd te veel een toneelstuk met babbelzieke Fransozen.

Deze prent werd in onze contreien uitgebracht als "het loon van de zonde "en deed met zulke gekende protagonisten zeker en vast de kassa rinkelen...heel veel mensen hier moeten dit dus gezien hebben, later ook op de teevee. Waarom zie ik dan geen stemmen ?

Hij is uit op DVD zonder onderschriften. Weet niet of er fansubs zijn, zal hier weinig vraag naar zijn ook.