Débrouillez-Vous (2006)

Duitsland

geregisseerd door Markus Passera
met Silvia Fink, Kambere Mwangaza en Muhindo Bonne-Annee

De journaliste Silvia reist naar het Oosten van de Democratische Republiek Congo om er een documentaire te draaien. Van meet af aan wordt ze met de harde realiteit ter plaatse geconfronteerd: slechts enkelingen geloven in het welslagen van de eerste, op stapel staande democratische verkiezingen. VN-troepen leveren hulp aan groepen rebellen in de hoop zo hun vertrouwen te winnen. Afvallige huurlingen schuimen nog altijd het platteland af om kinderen met oorlogsretoriek te indoctrineren. Silvia moet constateren dat de mensen zich gedragen als pionnen in een absurd spel waarvan ze de spelregels maar niet kan ontcijferen. Haar verblijf verandert in een nachtmerrie als haar chauffeur een kind omver rijdt. Er is nu geen ontsnappen meer aan: ze moet al haar journalistieke vaardigheden in de waagschaal stellen om zich te gedragen naar de oude Congolese volkswijsheid: 'Débrouillez-vous!' Dit was de manier van voormalig dictator Mobutu om het volk te zeggen: 'Je zoekt het zelf maar uit!'