Een Manier om Thuis te Komen - Umoja Live (2007)

Nederland
Muziek / Documentaire

geregisseerd door Chiem van Houweninge Jr. en Peter Slager
met Paskal Jakobsen, Bas Kennis en Norman Bonink

Voor de opnames van het project Umoja (Swahili voor eenheid, saamhorigheid) heeft BLØF gedurende vier jaar de hele wereld afgereisd. De aanleiding voor deze reizen lag voor de band in de behoefte hun muzikale blik te verbreden. In de documentaire is de samenwerking met zeer uiteenlopende internationale artiesten te zien die later naar Nederland werden gehaald voor een reeks live concerten samen met BLØF. De concertbeelden vormen samen met het verhaal van de bandleden over muziek, elkaar en de wereld, de basis van de film. Daarnaast geeft de film een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van verschillende nummers en de geestelijke reis die de bandleden doormaken.

Hoewel ik niet denk dat dit een topfilm wordt, wil ik deze toch zeker gaan bezoeken in de bioscoop! Ik ben echt een enorme bloffan!
Er staat hier geen releasedatum vermeld, nou dat wordt dus 20 september 2007. En de trailer staat op www.umoja-live.nl !

avatar van titia
Openingsfilm van het Film by the Sea festival (zie www.filmbythesea.nl[/url])

Het voorrecht gehad om de film te zien bij Film by the sea. De artiesten die met Blof meespelen zijn stuk voor stuk wereldmusici. Fantastisch hoe verschillende muziekstijlen gecombineerd worden met de Blof-sound. Deze sound blijft in stand, ondanks de o.a. Japanse, Ierse, Cubaanse en Portugese invloed.
Umoja Live is voornamelijk een muziekfilm. Het kijkje achter de schermen blijft beperkt en leidt niet af van de muziek. De heren van Blof hebben de hoofdrol als musici, niet als 'filmsterren'. Zij doen dus in de film waar ze goed in zijn.

avatar van Koekebakker
Eftel-Freak schreef:
Hoewel ik niet denk dat dit een topfilm wordt

De film wordt in de eerste week iig zeer matig bezocht.

Uitstekende verslag van de totstandkoming van het meest ambitieuze album van Blof (en wellicht ook hun beste). Deze muziekdocumentaire is een wereldreis waarbij Blof samenwerkt met internationale artiesten van alle continenten (die unieke samenwerkingen levert een prachtig album op). Verder een mooie kijk op de dynamiek tussen de bandleden en hun proces van hoe dit album tot stand kwam.