Gli Ultimi Cinque Minuti (1955)

Alternatieve titels: Les Cinq Dernières Minutes | Laatste Vijf Minuten | It Happens in Roma

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Giuseppe Amato
met Linda Darnell, Vittorio De Sica en Peppino De Filippo

Renata en Carlo leren elkaar voor het eerst kennen als ze vechten om een flat die zij allebei willen huren. Het meisje, modern en geëmancipeerd, keurt zijn voorstel goed om het appartement te delen en met hem te huwen, op voorwaarde dat zij hem kan verlaten wanneer zij wil! Carlo wordt echter echt verliefd op haar en zo is hij jaloers en achterdochtig. Op het moment dat Renata zich realiseert dat hij haar bespioneert, vraagt zij om van hem te scheiden.

Romkom met Darnell en De Sica, in feite al de tweede Italiaanse film van Darnell, de tweede zelfs onder regie van Amato- niet te verwarren met Zio Joe trouwens. Het betreft hier een verfilmd toneelstuk, en dat is op zijn zachtst gezegd te merken. Helaas moet Darnell hier een Italiaanse voorstellen, waardoor de out of sync dub- ze sprak het natuurlijk in het Engels in- al helemaal vervreemdend werkt.
Romkommetje gebaseerd op boulevardtoneel jaren 20 stijl van ene De Benedetti dat verder weinig om het lijf heeft: als De Sica- die in 1955 in zeven films speelde en hier op de automatische piloot gaat- en Darnell kibbelen over wie het appartement met uitzicht op de Sint-Pieter mag huren en De Sica dan maar voorstelt te trouwen om het appartement te delen zgn. zonder emotie, weet je al hoe het gaat aflopen. Ook Rossano Brazzi als nieuwe liefde van Darnell zal daar hoogstwaarschijnlijk niets aan veranderen.
Niet dat een romkom de bedoeling heeft om de kijkertjes te verrassen, natuurlijk. Maar ook het vermaak viel me wat tegen in deze toch vrij korte film, waar alleen de op de poster afgebeelde sequentie waarin De Sica met zijn geknisper een Hamlet opvoering verstiert in een Parijs 'theater me enigszins aan het lachen kon maken. Ook Peppino De Filippo als schlemielige sidekick lukte dat niet.
Nu wat oubollig en gedateerd overkomend allemaal, en itt wat de poster suggereert gewoon in z-w.