Vendetta... Sarda (1951)

Italië

geregisseerd door Mario Mattoli
met Walter Chiari, Carlo Croccolo en Riccardo Billi

Gualtiero en zijn neef zijn afkomstig uit Sardinië maar werken in Milaan. Wanneer hij verneemt dat zijn oom is gestorven, gaat Gualtiero weg, in volle overtuiging dat hij de eigendommen van zijn oom zal erven. Zodra dat hij in Sardinië is gearriveerd komt hij te weten dat zijn oom door de broers Leoni is vermoord. Korte tijd nadien worden Gualtiero en zijn vrienden uitgedaagd voor een duel met de broers Leoni. Het oudste meisje van de familie Leoni, dat verliefd is op Gualtiero, belooft om het pistool van haar broer met losse patronen te laden. Zij verandert van mening wanneer zij vaststelt dat Gualtiero al een vriendinnetje heeft.