Le Bon Roi Dagobert (1963)

Alternatieve titels: Good King Dagobert | Il Re e il Monsignore

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Pierre Chevalier
met Fernandel, Gino Cervi en Michel Galabru

Als de jongen, Bébert Pelletan, tijdens de geschiedenisles antwoordt dat de beroemde koning der Franken, Dagobert I, altijd zijn onderbroek achterstevoren droeg, krijgt hij strafwerk mee naar huis, dit tot ongenoegen van zijn vader. Tijdens het schrijven hiervan geraakt Bébert al snel in zijn eigen fantasiewereld, waarin koning Dagobert het opneemt tegen zijn eigen halfbroer Charibert, die zich wil laten uitroepen tot koning van Reims. Die koningszetel ziet Dagobert liever bestemd voor zijn jonge zoon Sigisbert. Samen met zijn belangrijkste adviseur, Sint Eloi, maakt hij zich gereed om als eerste Reims te bereiken.