Uvlecheniya (1994)

Alternatieve titels: Passions | Enthusiasms | Petty Passions | Увлеченья

Rusland

geregisseerd door Kira Muratova
met Svetlana Kolenda, Renata Litvinova en Mikhail Demidov

We volgen een aantal markante personages die met elkaar in een passievolle discussie zijn over van alles en nog wat. Paardenrennen passeert de revu, het circus, maar ook belangrijke thema's als het leven, de dood en liefde.

Is het erg dat je films pas kunt waarderen als je de maakster beter en beter leert kennen door de rest van haar idiosyncratische oeuvre te kijken? Is het per sé nodig? Soms lijkt het van wel.

Wat een heerlijke film. Wat een heerlijke chaos. Wat een heerlijke nonsens en wat was het ook weer uit het leven gegrepen. Muratova komt uit Oekraïne en het mondaine van de Zwarte Zee past haar uitstekend. Wat heerlijk om eindelijk eens een Muratova te zien die aan zee speelt (ze zijn er wel, maar niet veel). De paardenraces, de jockeys en de sierlijke dames passen in het mondaine leven hier. Maar evengoed passen hier de clowns, de gekkigheid, de liederlijkheid en de dood. Ergens las ik dat dit Muratova's beste film is. Nog beter dan haar Magnum Opus 'Het Asthenisch Syndroom'. Dat zou kunnen kloppen als je Zerkalo de beste film van Tarkovskiy noemt. Het persoonlijke gedicht over Rusland, de traditie en de Russen.

Litvinova (dat is dus de blonde) is écht een ster. Kolenda (de donkere) vond ik een beetje té. Misschien kwam het door de clowns, maar nergens leek Muratova zo veel op Fellini.

avatar van wibro
Van mijn speurtocht naar de films uit de landen van de voormalige Sovjet Unie vind ik de films van Muratova toch wel de grootste verrassing. Ook deze film die ik van een Russische "pindakaas" site heb kunnen plukken en waarvan ik in tegenstelling tot Vechnoe Vozvrashchenie (2012) gelukkig ook een Engelse ondertiteling heb kunnen vinden.
Deze film kende een paar zeer mooie scènes, de scènes met de zeer aantrekkelijk ogende dames uiteraard, de scènes met de paarden maar vooral de dressuurscènes met die katten en honden en dan het geratel er tussendoor van moeder en dochter. Zeer vermakelijk allemaal. Ik kreeg er in ieder geval een zeer vrolijk gevoel van.