Runaway (2001)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Kim Longinotto en Ziba Mir-Hosseini

De regisseuses Kim Longinotto en Ziba Mir-Hosseini bezoeken in Teheran een opvangcentrum voor meisjes die van huis zijn weggelopen. Hoewel de maatschappij en hun familie hen geleerd heeft altijd te gehoorzamen en nooit brutaal te zijn, hebben deze meisjes de moed gevonden om op te komen voor hun vrijheid. Door weg te lopen van huis willen ze hun leven een nieuwe wending geven. Maar wat zijn hun kansen? Als officieel instituut in de Iraanse samenleving is het opvangcentrum gedwongen zich aan de wet te houden. Desondanks vindt de charismatische en kordate mevrouw Shirazi, die het centrum leidt, altijd wel een manier om de relatie tussen de ouders en de weglopers opnieuw te bespreken. De filmmakers volgen enkele gevallen, van het moment dat de meisjes binnenkomen in het centrum totdat ze terugkeren naar huis. Het tussenliggende verhaal gaat over de pijn, vernedering en woede van Iraanse meisjes die tegengewerkt worden door hun dierbaren.