Ha-Chashud Haikari (2003)

Israël
Documentaire

geregisseerd door Yaky Yosha
met Alik Ron

Nadat Sharon in september 2000 de Tempelberg in Jeruzalem heeft bezocht, breekt de zogeheten Al-Aqsa Intifada uit, waarbij de Israëlische Arabieren zich aan de zijde scharen van de Palestijnen. Bij hevige rellen in Galilea vallen veertien dodelijke slachtoffers. De regionale politiechef, majoor-generaal Alik Ron, wordt tot volksvijand nummer één gebombardeerd. De regering roept een onderzoekscommissie in het leven. Filmmaker Yaky Yosha besluit zijn eigen onderzoek in te stellen. De achterdochtige houding van zijn gesprekskandidaten doet het proces soms stroef verlopen, maar gaandeweg breekt hij daar doorheen. Alik Ron blijkt niet de houwdegen waar de publieke opinie hem voor houdt, maar een vriendelijke en genuanceerde man, die in Nazareth op de thee gaat bij een Arabisch gezin dat constateert dat de roep elkaar af te maken een doodlopende weg is: 'We verdienen het tenslotte allemaal om te leven'.