Korreltjie Niks Is My Dood (2001)

Alternatieve titel: A Mere Grain of Nothing My Death: A Life in Poetry - Ingrid Jonker

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Saskia van Schaik

'Ik kan niet meer. Ik kan niet beter'; een notitie gekrabbeld op het binnenblad van een tijdschrift. Het zijn de laatste woorden van de Zuid Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker. In de vroege ochtend wordt haar lichaam gevonden in een baai bij Kaapstad. Ze is 31 jaar en laat een klein oeuvre van aangrijpende gedichten na. Het is 1965. In Zuid Afrika de donkerste tijd van apartheid onder het regime van Verwoerd. De documentaire vertelt het verhaal van haar leven. Haar prille jeugd aan de kust, de afwijzing door haar vader, haar gepassioneerde verhouding met de schrijver Andre Brink, haar wanhoop over de politieke omstandigheden en haar zelfgekozen dood.

avatar van The One Ring
Wat een vreemde titel. Lijkt wel een mix tussen talen.

avatar van Quentin
Afrikaans lijkt me.

avatar van Mug
Mug
Vanzelfsprekend Afrikaans, tevens een gedicht van Ingrid Jonker, die men hier kan lezen. Niks Is My Dood staat ook op haar grafsteen.

Mooie documentaire over het leven van de dichteres, terwijl vrienden + familie haar gedichten (op een geweldige manier overigens) voordragen.

Ingrid Jonker kwam terug in de bekendheid pas 30 jaar na haar dood, toen Nelson Mandela de eerste zitting van het parlement na de apartheid opende met haar gedicht (tevens te lezen bij die link die ik plaatste) 'Die kind wat dood geskiet is deur soldate by Nyanga' en haar 'both an African [zwarte] and Afrikaner [witte]' noemde. In de tussenliggende periode waren haar anti-apartheid gedichten overigens verboden. Het verbod was ingesteld door niemand anders dan haar vader...

avatar van Mug
Mug
Deze nacht is de documentaire te zien tijdens de Cultura-nacht op Nederland 2. Probleempje is alleen dat de juiste tijd nergens te vinden is, ergens tussen 2.10 en 6.00 uur. Uitgaande van dit bericht hoogstwaarschijnlijk rond 5.00 uur (maar pin me daar niet op vast).

Liefhebbers van poezie, dikke aanrader; en ook geinteresseerden omtrent apartheid in Zuid-Afrika zullen het ook weten te apprecieren.

Waarom heb ik in godsnaam hier een 3,5* voor gegeven... Even zwaaien met de toverstaf. De gedichten die prachtig (vol tranen) worden voorgedragen zijn uitgebracht op cd, waar blijft dan die dvd? Soms....

avatar van narva77
Komt vandaag (zondag) op TV; op NED2 om 23.35 uur! Heb HarmJan al een pm gestuurd.

avatar van narva77
Prachtig! Ontroerend. Geen woorden verder...

Wel de voordracht van Nelson Mandela van haar gedicht "Die Kind":