Zavtra Byla Voyna (1987)

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Yuri Kara
met Sergei Nikonenko, Nina Ruslanova en Yuliya Tarkhova

We zijn in het jaar 1940. Een kleine provinciestad. Een schoolmeisje van negen leest gedichten voor van de verbannen dichter Sergey Yesenin. Al snel wordt haar vader gearresteerd, omdat hij ervan beschuldigd wordt een vijand van het volk te zijn. Het meisje wordt op school het leven zuur gemaakt en ze pleegt zelfmoord. Vlak erna begint de Tweede Wereldoorlog voor Rusland en bijna alle schoolkinderen van toen zullen door het vuur van de oorlog verteerd worden.

avatar van Villevalo23
Eigenlijk is het bijna niet te geloven, het hoge niveay dat veel filmproducties uit het Sovjet tijdperk kennen. Nu is dit niet één van de beste, maar toch zeker weer een zeer degelijke. Veel bloemrijk taalgebruik over de Partij natuurlijk, maar ook prachtige dialogen (alhoewel soms ook weer iets te propagandistisch) en mooie beelden. Een ingetogen film over schoolkinderen die op zoek zijn naar hun identiteit en de Russische Sovjetmaatschappij.