Ondskabens Anatomi (2005)

Alternatieve titel: The Anatomy of Evil

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Ove Nyholm

Voor dit filmessay onderzocht Ove Nyholm het kwaad in de mens. Wat zijn de drijfveren van een massamoordenaar in oorlogstijd? Hoe keert hij na de genocide terug naar zijn oude leven? Een Servische paramilitair zegt dat hij gek zou worden als hij zich elke moord zou herinneren. Een Serviër van de speciale politie vertelt hoe zij het vuur openden op een huis vol mensen. Nyholm trekt de vergelijking met Hitlers Einsatz-groepen die in WO II aan het oostfront huishielden. Een toenmalige commandant vertelt over efficiency bij executies: vrouwen hielden hun kind vast, zodat ze met één kogel gedood konden worden.