Gaea Girls (2000)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Kim Longinotto en Jano Williams
met Saika Takeuchi, Meiko Satomura en Chigusa Nagayo

Stevige meiden zijn het, de japanse gaea girls. Geen romige stootkussens zoals de sumoworstelaars, maar compacte dames met korte haren en brede schouders. In de worstelring dragen ze glanzend versierde strakke pakjes, en ze slingeren hun tegenstandster boven het hoofd en vervolgens tegen de grond alsof ze een zak aardappelen hanteren. 'Ze zijn zo vol leven in de ring', verzucht leerling-worstelaar Takeuchi Saika aan het begin van de documentaire. 'Zo wil ik ook zijn!' Takeuchi wil opgemerkt worden en heeft daar wel bloed, zweet en tranen voor over. Vernedering na vernedering doorstaat ze, terwijl almaar zichtbaarder wordt dat het haar aan kracht ontbreekt. Tevens worden ook Takeuchi's begeleiders Satumora en Nagayo gevolgd tot in de worstelring, waar een goede gaea girl pas opgeeft als ze bijna dood is.

avatar van riefenstahl
Interessante documentaire; de Japanse cultuur blijft me verbazen. Je moet wel uit een bepaald soort (hard!)hout gesneden zijn om deze keiharde meedogen- en volstrekt liefdeloze trainingen aan te kunnen.
Ik ben vrij onbekend met de worstelsport maar dit lijkt toch minder fake dan die clowneske Amerikaanse wedstrijden waar de uitslagen van tevoren al bekend zijn.
Ik heb gefascineerd zitten kijken van begin tot eind; vond het best een indrukwekkende film.