Moadon Beit Hakvarot (2006)

Alternatieve titel: The Cemetery Club

1 stem

Israël
Documentaire

geregisseerd door Tali Shemesh
met Lena Bar, Minya Rubin en Tali Shemesh

Nog voordat de titel in beeld verschijnt, krijgt regisseur Tali Shemesh van haar oud-tante Lena te horen dat ze de documentaire niet 'The Cemetery Club' kan noemen. De discussiegroep van oude Israëliërs komt ten slotte samen op het veldje naast de begraafplaats op Berg Herzl - het pantheon van Israëlische helden en hoogwaardigheidsbekleders. Ze is koppig en onvermoeibaar; een spraakwaterval, die geen tegenspraak duldt. Ook niet van Shemesh' grootmoeder Minia, eveneens lid van de club. Shemesh interviewt Lena en Minia, over vroeger en nu, en registreert met gevoel voor drama en humor de bijeenkomsten, waarop de oude Holocaust-overlevers poëzie en politiek bespreken en gezamenlijk de eenzaamheid verdrijven.