La Grande Strada Azzurra (1957)

Alternatieve titel: The Wide Blue Road

Italië / Frankrijk / West-Duitsland / Joegoslavië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Gillo Pontecorvo en Maleno Malenotti
met Yves Montand, Alida Valli en Francisco Rabal

Giovanni Squarciò is de rijkste visser van het eiland, maar dankt deze eer aan zijn onwettig gebruik van bommen: zelfs de politiebevelhebber, een oude vriend van hem, heeft hem nooit op heterdaad kunnen betrappen. Wanneer de andere vissers een coöperatieve vereniging oprichten en een nieuwe politieagent wordt aangesteld, worden de "zaken" voor Giovanni echter moeilijker. Na verscheidene ongelukken krijgt hij steeds meer te kampen met de afkeuring door zijn eigen zonen, tot op een dag dat hij een bom aan het maken is en onvoorzichtig te werk gaat..

avatar van Darbie
Volgens mij is dit een later ingekleurde film en die beetje fletse, soms onnatuurlijke kleurstelling vind ik altijd zeer charmant. Voeg daarbij dat de film zich afspeeld in zonnig Italië en de Mediterrane kleurenpracht [blauw, wit en lichtgeel/oranje-achtig] schittert van het scherm.
Dat dit verhaal - problemen in een vissersdorp- in zijn genre al tig keer is verteld, doet geen afbreuk aan het kijkplezier.

avatar van wendyvortex
Film is origineel een kleurenfilm in Ferraniacolor.
Een Italiaans kleur-procédé.
Enigszins vergelijkbaar met het hele bekende Technicolor, dat ook wat specifieke kleuren oplevert.

avatar van Darbie
De term Technicolor in films is mij enigszins bekend (ziet er altijd fraai uit).
Van Ferraniacolor had ik nog nooit gehoord, maar .... het resultaat mocht er wezen !

Met dank aan Wendyvortex voor de technische uiteenzetting.