The Prisoner or: How I Planned to Kill Tony Blair (2006)

Duitsland / Verenigde Staten
Documentaire
72 minuten / 54 minuten (filmfestival versie)

geregisseerd door Petra Epperlein en Michael Tucker
met Yunis Khatayer Abbas

In september 2003 wordt de Iraakse journalist Yunis Khatayer Abbas samen met zijn broers gearresteerd door Amerikaanse soldaten. Waarom ze worden vastgehouden is dan nog onduidelijk. Uiteindelijk zitten ze negen maanden lang opgesloten in de beruchte Abu Ghraib gevangenis, ten onrechte verdacht van het beramen van een aanslag op de Britse premier Tony Blair. In The Prisoner vertelt Yunis rustig en niet zonder relativeringsvermogen zijn verhaal. Sommige van de meer schokkende elementen van het - inmiddels omstreden - scala van verhoortechnieken dat op hen losgelaten worden daarbij verbeeld met striptekeningen van regisseur Petra Epperlein.

avatar van nightbreed
Hmm, dit lijkt me een mooie docu. Ik hoop dat ze de lange versie gaan uitzenden.

avatar van Mug
Mug
Het was de korte versie, en misschien maar goed ook, want m'n irritatiegrens w.b. de uitvoering van de documentaire werd al overschreden.

Een bloedserieus onderwerp dat opgeleukt werd door stripboek-animaties (ok) en door grappige geluidjes (niet ok) waardoor je geneigd werd te denken dat het allemaal maar een hoax was. Bij mij werkte dit in ieder geval op m'n zenuwen.

Een man die een uur lang in je oor zit te kwekken, daar gaat deze film allemaal om....

Dus ze maken wat stripboek animaties, leuke effecten en geluiden ertussen, zodat je maar niet weg zap.

Maar het verhaal wat hij vertelde, was best aardig interesant, en voegt heel wat toe in mijn Post-9/11 collectie en info die ik heb. Ik heb me niet verveeld met deze documantaire, dus een 3,0 is het meer dan waard vindt ik.