Su le Mani, Cadavere! Sei in Arresto (1971)

Alternatieve titels: Un Dólar para Sartana | Raise Your Hands, Dead Man, You're Under Arrest

Italië / Spanje
Western
94 minuten (Italiaanse versie) / 87 minuten (Spaanse versie)

geregisseerd door León Klimovsky
met Peter Lee Lawrence, Espartaco Santoni en Aldo Sambrell

Sando Kid wordt naar Springfield gestuurd om er de op geld beluste avonturiers die het gebied overheersen weg te jagen. Grayton - "Il Mancino", de heerser van de streek - legt namelijk beslag op het land van kleinschalige eigenaars voor speculatie: de vallei zal spoedig gekruist worden door de spoorweg en Grayton zou dan rijk moeten zijn. Wanneer Sando in Springfield arriveert, geeft hij zich uit als een handelsreiziger, maar 's nachts treedt hij op als de beschermer van de kleine eigenaars, die door Graytons bende geterroriseerd worden.

avatar van Ramon K
Coole grimmige openingsscene met een soort van gure wind in de soundtrack verwerkt. Dat wekt een bepaalde verwachting op, maar vervolgens krijgt men een ontieglijke cliché spaghettiwestern voorgeschoteld. Krappe voldoende. 2,5*

avatar van Grindhouse
Deze spaghetti sleept inderdaad wel heel erg voort. Ik kon er ondanks het soms bijzondere camerawerk en een enkele coole scène over het algemeen maar met moeite mijn aandacht bij houden. Ik hoop dat de andere films uit de Duitse Halleluja- en Django box sets die ik aangeschaft heb wat beter zijn.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag bekeken en deel uitmakend van mijn veelte duur betaalde Duitse dvd box.

Behoorlijk leuke en amusante spaghetti western met Lawrence, die in deze film pijlsnel van rookie uitgroeid tot super snelle gunslinger annex texas ranger, die -zoals het in een echte wraak spagetti western hoort- op zoek gaat naar de moordenaar, die ooit zijn kameraden in de burgeroorlog heeft afgeslacht.

Deze Lawrence is een beetje een vreemde vogel: hij is zonder twijfel de held van het verhaal, maar hij komt meerdere malen ook ontzettend pedant en wat mieterig over. Dat wil men dan weer wat compenseren door hem niet één, maar maar liefst twee vriendinnetjes te geven: één goede, lieve onschuldige en één, die bij de schurk hoort, echter één maal samen in bed loopt ze meteen naar hem over en daar moet ze al snel voor boeten (het lijkt James Bond wel!).

Schurk van dienst is dit maal Sambrell, normaal een bijrolspeler, maar -net als in Navajo Joe- weert hij zich kranig en is lekker gemeen bezig.

Verder vooral veel B-acteurs, maar dat mag de pret niet drukken, in deze sfeervolle western, zonder enige pretenties, maar des te meer vaart en veel geknal en vermaak.

Ook mag niet onvermeld blijven de heerlijke, sfeervolle, typische Italiaanse western score van Alessandro Alessandroni, die nog lang in je hoofd nagalmt.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.