Toestanden (1976)

Nederland

geregisseerd door Thijs Chanowski
met Peter Faber, Shireen Strooker en Joop Admiraal

In acht episoden worden de toestanden en wantoestanden in de psychiatrische verpleging in beeld gebracht door de acteurs van het Werkteater. We beginnen en eindigen thuis bij de achttienjarige Ria, die moeite heeft met het leven. In de tussentijd verblijft ze in een vooruitstrevende, gedemocratiseerde inrichting, in een enghartig, autoritair en gefrustreerd milieu.

Net als Camping van Het Werkteater een ontzettend rommelige en drukke film. Slechts een enkele episode is redelijk de moeite waard, met name door het goede spel van Peter Faber en Gerard Thoolen. Shireen Strooker is uitermate irritant door haar overheersende stemvolume en aangedikte articulatie.

robertus65
Uiterst saai en toneelachtige stukjes, werkelijk niets aan.

avatar van Querelle
Ik vond hem niet zo slecht, Je moet even doorhebben dat ondanks het geheel elke scene zijn eigen sfeer heeft, Sommige scenes zijn echt grappig bedoelt en anderen weer tragisch. Ik vond de opbouw erg goed en de een na laatste scene met dat konijntje vond ik erg ontroerend.
Het helpt wel als je de boeken van Jan Foudraine kent en iets weet van de psychiatrie van de afgelopen decennia. Een bepaalde gedateerdheid kun je de film daarom best verwijten. Maar een stukje geschiedenis is het zeker, ook op theater en film gebied.