Le Bourgeois Gentilhomme (2005)

Frankrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Martin Faudreau
met Olivier Martin, Nicolas Vial en Alexandra Rübner

Monsieur Jourdain heeft het hoog in zijn bol. Hoewel hij slechts een koopman is, vertoeft hij het liefst in gezelschap van edellieden. Hij bezit voldoende geld om zich de meest dure kleren aan te schaffen. En om zich te bekwamen in sport, kunst en wetenschap heeft hij een schermleraar, een muziekleraar, een dansleraar en een filosofieleraar in dienst. Jourdain wordt zonder dat hij het merkt door iedereen in de maling genomen. Hij heeft een oogje op een markiezin en heeft haar door zijn huisvriend een duur sieraad laten bezorgen. Als hij beiden voor een etentje bij hem thuis heeft uitgenodigd, slooft hij zich uit om haar het hof te maken...

avatar van JJ_D
'Le Bourgeois Gentilhomme' moet het vooral hebben van zijn authentieke sfeer en het erg grappige script, dat de kijker voortdurend in de ban houdt met talloze gevatte mopjes en bijna absurde situatiehumor.
Aleen jammer van het nogal zinloze laatste halfuur, dat totaal geen meerwaarde meer biedt aan het geheel... Al wordt er gelukkig wat gerelativeerd aan het eind.