Saffo, Venere di Lesbo (1960)

Alternatieve titels: Sapho | Sapho, Vénus de Lesbos | The Warrior Empress

Italië / Frankrijk
Avontuur

geregisseerd door Pietro Francisci
met Kerwin Mathews, Tina Louise en Enrico Maria Salerno

Oud Griekenland: de ambtenaar Faone zoekt een schuilplaats in de tempel van Aphrodite en wordt verliefd op de mooie priesteres Saffo. In een conflict met Iperbio, het hoofd van de wachten, wordt Faone gearresteerd maar met een knappe list slaagt hij erin te ontsnappen. Na de wrede tiran Melancro ten val gebracht te hebben, geeft onze held in een dramatisch en gevaarlijk duel Iperbio wat hij verdient. Faone keert naar het Eiland Mitilene terug met Saffo, die de godsdienstige orde van maagdelijke priesteressen verlaten heeft om met de man van wie zij houdt te huwen. Ze worden verwelkomd door de bevolking.

avatar van Brix
Een doorsnee-niveau ' sandalen / peplum' productie, maar deze keer zonder gespierde held in de hoofdrol.

In een ding steekt deze film echter boven alle andere 'peplums' uit, namelijk het aantal fraaie actrices in hoofd-en bijrollen.
Dit is ongetwijfeld de sandalenfilm met de hoogste "babe score" ooit.

Tina Louise en de bijna even attractieve Susy Andersen zijn niet de enige blikvangsters die de bordkartonnen decors bevolken.
Nee, het wemelt als het ware van potentiële "miss Italia" kandidates, de een nog mooier dan de andere.
Geen handjevol, maar tientallen.

Van enige associatie met de benaming Lesbos is overigens onderling geen sprake.
De dames blijken allemaal, met slechts enkele uitzonderingen, ' Vestaalse maagden' te zijn.

Je zou denken dat Kerwin Matthews de tijd van zijn leven gehad moet hebben tijdens de filmopnamen, temidden van al dat vrouwelijk schoon.
Maar die was van nature "anderszijdig geïnteresseerd ", om het zo maar uit te drukken.

Weiniger indrukwekkend zijn verhaal en acteerniveau, maar dat laatste is natuurlijk zelden hoogstaand in de peplums uit die periode.

Het eerste gedeelte van de film heeft te lijden onder teveel dialogen en te weinig actie.
Gelukkig krikt het laatste gedeelte het toch nog aardig op.

Zeker niet een van de betere films met Kerwin Matthews, die onvergeten zal blijven door zijn eerdere rol in de fantasy klassieker 'The Seventh Voyage of Sinbad'.
Nog in hetzelfde jaar als waarin deze film ( Saffo) werd opgenomen wist hij zich wel te revancheren, met een andere klassieker op fantasy gebied: ' The Seven Worlds of Gulliver'.

Vaak zou hij daarna niet meer schitteren, met als enige uitzonderingen de twee OSS117 films, in 1963 en '64, waarin hij, als geheim agent, uitstekend op zijn plaats was.
Met een iets groter budget was dat een serieuze concurentie voor de Bond films geweest, alhoewel ze het ook zo heel goed deden in de bioscopen.

Ook voor Tina Louise was 'Saffo' een stap terug, kwalitatief gezien.
Kort hiervoor speelde ze nog in twee zeer goede westerns, 'The Hangman' en 'Day of the Outlaw'.
Ze maakte een korte uitstap naar Italië, en speelde in hetzelfde jaar nog in een andere peplum, 'L'Assedio di Siracusa'.

Resumerend is dit een matige bijdrage aan het genre, maar niet zonder een aantal aardige momenten en settings.
De sterretjes gaan voornamelijk naar de dames die de film opleuken.

avatar van Brix
Edit

Ik kan helaas geen veranderingen meer aanbrengen ik mijn bericht, maar zie zojuist dat ik de naam van Kerwin Mathews twee keer fout geschreven heb(met dubbele t)
Shame on me ( Zeker omdat de naam groot genoeg op de poster staat)