La Mano Spietata della Legge (1973)

Alternatieve titel: The Bloody Hands of the Law

Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mario Gariazzo
met Philippe Leroy, Tony Norton en Silvia Monti

Een moordenaar uit New York komt aan in de stad om een hooggeplaatst persoon, Frank Esposito te elimineren. Politie-inspecteur De Carmine ziet onmiddellijk dat de maffia ermee gemoeid is maar alle getuigen worden één voor één gelikwideerd. De Carmine, die bekend staat om zijn brutale onderzoekmethodes, ontdekt spoedig dat de maffia door één van zijn collega's wordt geïnformeerd. Zijn verdere speurtocht leidt zelfs naar de hoogste ambtenaren onder de politie.

Wat zie ik, nog maar 2 stemmen voor een poliziottesco met Klaus Kinski Zoveel zijn er niet van, helaas. De brave man zet hier weer eens een heerlijke griezel neer, Vito de hitman die als interfilmisch citaat gedurende de film net zoveel zegt als Trintignant in IGS. Geen woorden maar daden, en we zien hoe hij oa een giallo styled killing met handschoenen uitvoert, een grietje een kogel door de kut jaagt en haar verkrachter castreert met een lasvlam . Ja, daarvoor kijk je naar dit soort films.
Verder is dit echter een low budget product met weinig chases, shoot outs en het gebruikelijke stunt en vliegwerk, we zien voornamelijk hoe tough cop Leroy steeds maar weer dezelfde beatings uitvoert op het bureau, wat hem genreconform ook steeds weer in conflict brengt met de gebruikelijke softie superieuren en crooked collegas.
Opvallend is dat waar andere poliziotteschi nog wel eens terugschrikken voor hardcore fasjisme, deze film wat dat betreft geen scrupules heeft. Als je de autoriteiten maar een blanco volmacht tot het uitvoeren van tortuur geeft, is het met alle maatschappelijke kwalen snel afgelopen, zo wordt betoogd.
Afgaande op het slot was er een vervolg gepland waarin de held ook de hogere misdaadechelons mores zou leren, maar dat is er bij mijn weten nooit van gekomen.