Problemat s Komarite i Drugi Istorii (2007)

Alternatieve titel: The Mosquito Problem and Other Stories

Bulgarije / Verenigde Staten / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Andrey Paounov

Een klein Bulgaars stadje en haar inwoners staan voor een heuglijke verandering. Hijskranen, buitenlandse investeerders en zelfs cheerleaders kondigen de bouw aan van een nucleaire kerncentrale die economische welvaart zal meebrengen. Enkel gehinderd door een muggenplaag, maar ongestoord door Greenpeace- of andere protesten versiert de bevolking gebouwen en soepkommen met het logo van de kerncentrale. Maar naast de schijnbaar zonnige nucleaire toekomst, kent het stadje een duister verleden. Een verleden als werkkamp tijdens het communisme waar niemand aan herinnerd wil worden. Schokkende verhalen van afschuwelijke misdaden hangen boven het stadje, zoals de donkere insectenwolken van waaruit de muggen op de mensen neerdalen. De documentaire vertelt het epische verhaal van een dorp, dat veranderde in een stadje, in een concentratiekamp en in een kerncentrale.

avatar van Mug
Mug
Opmerkelijk, een aantal dagen geleden toen ik m'n stemlijstjes eens doornam, viel m'n oog op Georgi and the Butterflies, het vorige project van Paounov, waarmee die hier in Nederland in de prijzen viel. Benieuwd naar of hij met een nieuw project bezig was, informeerde imdb mij daarover negatief. 'Jammer, iemand met toekomst', dacht ik nog. En zie hier, z'n nieuwste project, en dat nog wel over .... muggen. Om alle voor de hand liggende vooroordelen en grappen voor te zijn, 'ik ben reuze benieuwd'.

Draait op Cannes dit jaar, hopelijk volgt een release alhier.

avatar van Koekebakker
Variety voorspelt tenminste een festivalhit: alternately delightful and disturbing (..) a genial look at the town (..) fests will jump.