Ko van Dijk - Een Hommage (2007)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hans Pool en Ireen van Ditshuyzen
met Ko van Dijk, Hans Croiset en Ellen Vogel

Ko van Dijk, een hommage schetst een portret van een groot acteur aan de hand van fragmenten uit toneelvoorstellingen en interviews met collega's als Hans Croiset, Ellen Vogel, Kitty Courbois, Peter Oosthoek, Theu Boermans, Anne Wil Blankers, Petra Lasseur, en Jeroen Krabbé. Ook toont de documentaire veel fragmenten uit het privé-filmarchief van Ko van Dijk.

Komt het door het kleine plaatje dat er zo'n lang wit stuk zitten tussen de onderkant van het 'postervak' en de berichten? Of lijkt dat maar zo?

Meer dan aardige documentaire, zeker voor de liefhebber. Veel archiefbeelden. Zowel uit theaterstukken, repetities, interviews als privé-opnamen. Ko van Dijk wordt niet enkel als een 'toneelgod' gezien (wat hij ook is), ook zijn negatieve karaktertrekken komen aan bod. Denk wel dat men een beetje door de gedragen en barokke manier van vertellen van zijn collega's heen moet kijken. Net als op toneel zoeken ze naar een grotere en meer overdreven manier om hun bewondering te tonen. Mijn vader stoorde zich eraan en vond het allemaal wat overdreven positief overkomen, maar wellicht helpt het wanneer je dit in het achterhoofd houdt (of het werk van Ko van Dijk kent).

De documentaire maakt deel uit van de Ko van Dijk Box, voor 34,99 krijg je 35 uur Ko van Dijk (puur genieten) en vele extra's. Mooi initiatief.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik raad mensen aan die de box willen hebben wel op te schieten. Die box voor 35 euro zal er zeker niet voor eeuwig zijn. Van Den Ende's stichting subsidieert (en daarom kost hij zo weinig) en die blijft dat niet oneindig doen. De box zal vrij snel of Out of Print gaan of veel duurder worden.

Sneakerjeans29
Ik heb hem al en het is gewoon prachtig.

Ik vond hem in Weert en daar kostte ie 40 euro

Ik ben nu bij dvd 6 van de 10

avatar van Querelle
Hij is ook te leen in de bibliotheek van Rotterdam