Den Sidste Viking (1997)

Denemarken / Zweden / Estland
Familie / Actie

geregisseerd door Jesper W. Nielsen
met Holger Thaarup, René Hansen en Moa Lagercrantz

Met zijn ouders en gehandicapte broer Bjarke woont Harald in een dorpje bij de zee. Hij wil net als zijn vader Agne een groot strijder worden. Wanneer koning Grimnir de boot van Agne wil hebben, verzet hij zich en trekt ten strijde. Omdat Harald nog te jong is, mag hij niet mee. Dan wordt het dorp bezet door de soldaten van de koning en moeten ze een boot bouwen. Samen met Gunga de dwerg probeert Harald de scheepsbouwer Skraeller ervan te overtuigen dat de boot hen zal kunnen redden. Maar dan ontmoet hij Eisa en wordt Harald voor moeilijke keuzes geplaatst. Zijn zorgeloze jeugd ontwikkelt zich in een strijd op leven en dood.