Wartezimmer zum Jenseits (1964)

Alternatieve titels: Mark of the Tortoise | Waiting Room to the Beyond

West-Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alfred Vohrer
met Hildegard Knef, Götz George en Richard Münch

De Britse miljonair Sir Cyrus Bradley wordt gechanteerd. In ruil voor zijn leven moet hij 100.000 pond betalen aan een criminele organisatie die zich "De Schildpad" noemt. Ondanks de waarschuwingen gaat hij toch naar de politie en kort daarop wordt hij - ondanks bescherming - vermoord. Zijn neef roept de hulp in van Micklem om de moordenaars te vatten. Het spoor leidt ergens in een kasteel in Triest naar een kreupele miljonair en edelman, die een meedogenloze mensenhater is. Maar deze laatste krijgt evenwel steeds meer problemen met zijn handlangers en ook met zijn vrouw....

Een van de betere Wallace verfilmingen met wereldster Hildegard Knef en een hele jonge Götz George (Schimanski) en de boef je raad het al een hele enge Klaus Kinski.

avatar van Brix
Ondanks het feit dat deze film deel uitmaakt van de (complete) DVD box met Edgar Wallace films die ik onlangs aanschafte is het verhaal niet gebaseerd is op een werk van genoemde auteur, maar op dat van schrijver James Hadley Chase.

Regisseur is wel weer de van de Wallace serie bekende Alfred Vohrer, en dat is goed te zien.
De muziek is deze keer van Martin Bötcher (die vooral bekend werd met zijn werk voor de Karl May films)
Goed, maar heel anders dan de muziek die we gewend zijn van de Wallace producties.

Het verhaal komt behoorlijk serieus over, met alleen wat lichte humor van de kant van Hans Clarin (Harry Mason)
Een evenknie van Eddi Arent is hij geenszins.

Götz George is zeer energiek in zijn rol (Don Micklem) maar legt dat er helaas ook te dik op, wat wel jammer is.
Een beetje meer ingetogenheid was het geheel ten goede gekomen.

De vechtscènes hadden wat beter in beeld gebracht kunnen worden.

Prima cast verder met bekende karakterspelers als Pinkas Braun, Jan Hendriks, Carl Lange, Heinz Reincke, Richard Münch en Klaus Kinski.

De beste heb ik voor het laatst bewaard, en dat is Hildegard Knef.
Wat een uitstekende actrice was dat toch.
Zij rijft de meeste punten binnen hier.