Une Semaine de Vacances (1980)

Frankrijk

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Nathalie Baye, Gerard Lanvin en Flore Fitzgerald

Een idealistische onderwijzeres merkt dat ze in de pogingen tot het bereiken van democratie en inspraak bij scholieren stukloopt op desinteresse. Depressief wordt ze met ziekteverlof gestuurd en ze gebruikt de vakantie om morele steun te vinden. Ondanks teleurstellingen daarbij keert ze toch weer terug voor de klas.

Tegenvallend psychologisch drama over een onderwijzeres, die met zichzelf in de knoop ligt en een week de tijd krijgt om haar leven weer op de rails te zetten. Nathalie Baye gooit al haar natuurlijke charme in de strijd, maar hoewel ik daarvan erg geporteerd ben, is dat onvoldoende om er een goede film van te maken. Wel het bekijken waard, maar vooral vanwege de aanwezigheid van Baye.

"De kinderen vandaag gelijken niet meer op hun ouders. Wel op de tijd waarin ze leven".
"Het is gek hoe onwetendheid vooruitgang boekt, de jongste tijd..."
Heerlijke dialogen.
Weergaloos smakelijke vertelkunst onder de heren Galabru en Noiret. Om duimen en vingers vanaf te likken.
Eigenlijk overstemt dit bij mij het eigenlijke thema van de film : het onbereikbare dat ontstaat tussen leerling en leerkracht, ook al zit deze laatste boordevol ambitie.
Bernard Tavernier heeft mij al vele keren bekoord, ook met deze spontane, intieme prent, met ernst en met humor en vooral veel gevoel. Knap, zeer knap.