• 11.701 nieuwsartikelen
  • 164.185 films
  • 10.516 series
  • 30.548 seizoenen
  • 619.983 acteurs
  • 194.366 gebruikers
  • 9.054.213 stemmen
Avatar
 
banner banner

Une Semaine de Vacances (1980)

Drama | 102 minuten
2,88 12 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 102 minuten

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Bertrand Tavernier

Met onder meer: Nathalie Baye, Michel Galabru en Gérard Lanvin

IMDb beoordeling: 6,6 (739)

Gesproken taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Une Semaine de Vacances

Een idealistische onderwijzeres merkt dat ze in de pogingen tot het bereiken van democratie en inspraak bij scholieren stukloopt op desinteresse. Depressief wordt ze met ziekteverlof gestuurd en ze gebruikt de vakantie om morele steun te vinden. Ondanks teleurstellingen daarbij keert ze toch weer terug voor de klas.

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Laurence Cuers

Michel Descombes

Le docteur Sabouret

Le père de Laurence

La mère de Laurence

Jacques, le frère de Laurence

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Tegenvallend psychologisch drama over een onderwijzeres, die met zichzelf in de knoop ligt en een week de tijd krijgt om haar leven weer op de rails te zetten. Nathalie Baye gooit al haar natuurlijke charme in de strijd, maar hoewel ik daarvan erg geporteerd ben, is dat onvoldoende om er een goede film van te maken. Wel het bekijken waard, maar vooral vanwege de aanwezigheid van Baye.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7921 berichten
  • 8230 stemmen

"De kinderen vandaag gelijken niet meer op hun ouders. Wel op de tijd waarin ze leven".

"Het is gek hoe onwetendheid vooruitgang boekt, de jongste tijd..."

Heerlijke dialogen.

Weergaloos smakelijke vertelkunst onder de heren Galabru en Noiret. Om duimen en vingers vanaf te likken.

Eigenlijk overstemt dit bij mij het eigenlijke thema van de film : het onbereikbare dat ontstaat tussen leerling en leerkracht, ook al zit deze laatste boordevol ambitie.

Bernard Tavernier heeft mij al vele keren bekoord, ook met deze spontane, intieme prent, met ernst en met humor en vooral veel gevoel. Knap, zeer knap.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6310 berichten
  • 4473 stemmen

Het hoofdpersonage van Une Semaine de Vacances is wat in de war. Ze lijkt als het ware niet opgewassen tegen de rompslomp van het moderne bestaan. Het eerste kwartier was ik nog in de overtuiging ontroerd te kunnen geraken door een tedere bloem à la Delphine in Rohmers Le Rayon Vert, maar het madeliefje in kwestie bleek venijnige stekels te hebben. Behoorlijk antipathiek wicht. Het is één gezeur en geklaag over van alles en nog wat. De reden van haar 'dipje' lijkt er uitsluitend in te bestaan dat haar leerlingen 'in plattitudes schrijven' en 'Molière niet snappen'. De andere personages zijn al geen haar beter: Jean Galabru (van de Gendarmes films, ik zat heel de tijd te hopen op een CRUUUUUUUUUCHOT kluchtige woedeuitbarsting) speelt één of andere melancholische lapzwans van een vader die gans de tijd loopt te emmeren over zelfgeschreven toverfeeën sprookjes. Naar alle waarschijnlijkheid verkleedt hij zich soms zelf als toverfee, maar dat laat de film in het midden. Er is eigenlijk heel erg veel wat de film in het midden laat, het lijkt haast een bewuste stijlkeuze. We komen nooit te weten wat er nu eigenlijk schort aan het hoofdpersonage, de interactie met haar leerlingen, haar relatie die dreigt spaak te lopen... Is er in de moderne samenleving eigenlijk ooit wel een zinnige verklaring voor wat dan ook? Valt menselijke interactie nog te doorgonden, of blijft alles troebel door de engigmatische ruis der moderniteit? Wat spijtig dat we niet twintig jaar eerder geboren waren, toen alles nog klassiek en ondubbelzinnig was. Je hoort het al, eenvoudige provinciaal Tavernier heeft hier een soort Antonioni-light van proberen te maken. Was dat om indruk te maken op Cahiers du Cinéma die hem vanaf zijn eerste langspeler verguisde? Dan had Tavernier moeten weten dat Antonioni nu ook niet bepaald de lieveling des huizes bij Cahiers was. Tavernier heeft echt wel mooie films gemaakt later en wat goed dat hij in het ouder worden het waanidee van een Lyonese cinema heeft opgeborgen. Franse cinema gaat immers uit van de dichotomie dat films zich ofwel in de Stad (namelijk, Parijs) ofwel in La Campagne (het naamloze hinterland) afspelen. Een beetje Lyon als grootstad trachten te profileren en de personages geografische bespiegelingen laten maken, wat een pretentie.


avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

  • 488 berichten
  • 666 stemmen

Een erg fragmentarische film. Goed opletten of je in het "heden" bent of dat je een gedachtegang van Laurence bekijkt. Typisch Franse drukte met af en toe mooie uitspraken en leuke humor.

Krap aan een voldoende, 3☆