Une Semaine de Vacances (1980)

Frankrijk

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Nathalie Baye, Gerard Lanvin en Flore Fitzgerald

Een idealistische onderwijzeres merkt dat ze in de pogingen tot het bereiken van democratie en inspraak bij scholieren stukloopt op desinteresse. Depressief wordt ze met ziekteverlof gestuurd en ze gebruikt de vakantie om morele steun te vinden. Ondanks teleurstellingen daarbij keert ze toch weer terug voor de klas.

Tegenvallend psychologisch drama over een onderwijzeres, die met zichzelf in de knoop ligt en een week de tijd krijgt om haar leven weer op de rails te zetten. Nathalie Baye gooit al haar natuurlijke charme in de strijd, maar hoewel ik daarvan erg geporteerd ben, is dat onvoldoende om er een goede film van te maken. Wel het bekijken waard, maar vooral vanwege de aanwezigheid van Baye.