Viva (2007)

Komedie / Erotiek

geregisseerd door Anna Biller
met Anna Biller, Jared Sanford en Bridget Brno

Barbie is jong, nieuwsgierig en naïef. Als haar man vertrekt naar een skioord gaat ze op zoek naar liefde of, ja, iets of iemand die bij haar past. Samen met een avontuurlijk ingestelde vriendin komt ze eerst terecht in een bordeel, dan bij een marihuana rokende nudist/goeroe, vervolgens bij een glamourfotograaf - en overal is men maar op één ding uit.

Commentaar toevoeger tovenaar:

Draaide op het IFFR dit jaar en daar gezien.

Is eigenlijk geen erotische film, maar meer zoals het op de iffr site staat: "Stijlvast eerbetoon aan de seksfilms uit de tijd dat dat nog moralistische zelfverwezenlijkingsdrama’s waren"

linkje op de iffr site:

tovenaar
Haha, dat commentaar had ik er ook alleen maar bijgezet omdat je ernaar vroeg Kapp. Anyway, zeer leuk filmpje, campy cheesy. De eerstvolgende die jarig krijgt van mij een antique wooden duck.

Heel belangrijke info hoor.

avatar van Biosguru
De grap van Viva ontgaat me volledig. Jammer, de nieuwe van Anna Biller zier er wel leuk uit. Die draaide dit jaar (2016) op Iffr. Hopen dat die hommage wat beter geslaagd is.

avatar van alexspyforever
Eigenlijk kun je dit het beste samenvatten als een kruising tussen een nudie uit de jaren 60 en een seksfilm uit de jaren 70 alleen is de seks om te lachen (of te huilen) zo onovertuigend. Dat Biller voorbestemd leek om soapy love tales te gaan regisseren die 2 a 3 keer zo lang duren dan nodig is werd hier al duidelijk. Nu goed hier begon ik me na een uur te vervelen bij haar volgende film die pas 9 jaar later kwam (tja niet verwonderlijk dat het zo lang heeft geduurd want deze film leek me niet echt een kassucces) had ik na een half uur iets van wat een troep is dit. Eigenlijk is Viva een beetje de grondlegger voor The Love Witch. Anna Biller speelt zelf de hoofdrol, een brunette met te opvallende oogschaduw, nu zie ik meteen waarom ze Samantha Robinson had gekozen in the Love Witch en ditto make-up. Misschien had ze aanvankelijk zelf de hoofdrol willen spelen maar was ze ondertussen toch iets te oude geworden voor de rol en koos ze daarom voor een jongere actrice die op haar leek. Andere overeenkomsten tussen beide films: slap verhaal, tenenkrommende dialogen, lege karakters, erotiek die zelfs de toenmalige Pin-Up Club opwindend maakt en vreselijk acteerwerk. De feministische boodschap is hier een stuk minder. Kort samengevat: Brave huisvrouw die uiteindelijk op heel onovertuigende wijze een seksgodin wordt of dat lijkt toch wat Biller de kijker wil laten geloven, ofwel snap ik totaal haar boodschap niet. Bij Love Witch was het iets over een male gaze en hier denk ik de fantasie van de regisseur dat ze zichzelf graag als fantasie van mening mannen ziet. Eigenlijk is dat bij The Love Witch ook hetzelfde aangezien Anna Biller duidelijk het verhaal heeft geschreven met zichzelf als hoofdpersonage. Viva is iets draaglijker dan the Love Witch maar niet veel. John Milton zou ik em nog wel durven aanbevelen, joolstein denk ik niet en Fransman helemaal niet.

avatar van John Milton
Ik heb hem klaarliggen, meen ik. Ik verwacht dat ik hem iets minder vind dan TLW.

Lijkt me een juiste conclusie alexspyforever