A Tanú (1969)

Hongarije
Drama / Komedie

geregisseerd door Péter Bacsó
met Ferenc Kállai, Lajos Öze en Béla Both

Dijkbewaker József Pelikán (Ferenc Kállai), alleenstaande vader van acht kinderen, wordt gearresteerd voor het illegaal slachten van een varken. Doch in plaats van te moeten boeten voor zijn misdaad, krijgt Pelikán allerlei belangrijke functies toebedeeld, die eigenlijk alleen weggelegd zijn voor leden van de communistische elite. Pelikán is daar dolgelukkig mee, maar heeft geen idee dat hij slechts een speelbal is geworden in de interne machtsstrijd binnen de communistische partij.

Deze film is te omschrijven als een redelijk vlot gemonteerde komedie met vooral in het begin enkele mooie, sfeervolle plaatjes en een paar leuke plottwists tegen het einde. Helaas zag ik deze film met summiere ondertiteling, waardoor ik niet alles goed heb meegekregen.

avatar van The Eye
Leuke vertelling en tijdschets van het goelash-socialisme van het Hongarije eind jaren zestig, zonder ergens echt scherp kritisch te zijn.

Satire over de zuiveringen binnen de communistische partij van Hongarije ten tijde van het schrikbewind van Rákosi (1952-1956). In plaats van gestraft te worden voor het illegaal slachten van een varken wordt een dijkbewaker klaargestoomd als getuige voor een in scène gezet proces tegen een in ongenade gevallen ex-minister, een oude bekende van de dijkbewaker.
Je moet volgens mij enigszins thuis zijn in het dagelijks leven in Hongarije begin jaren ’50 om alles goed te appreciëren. Ik ben dat niet, maar vind dit niettemin een geslaagde komedie; al zijn de grappen naar mijn mening hier en daar wel wat vet aangezet. Desondanks best amusant.