• 8.603.474 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Nicole van Kilsdonk

Met onder meer: Monique van de Ven, Renée Fokker en Jacqueline Blom

IMDb beoordeling: 6,1 (235)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• NPO Start Bekijk via NPO Start
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Zadelpijn

Yvonne, Nina, An en Sonia naderen de 50, maar zijn ondanks persoonlijke tegenslagen niet van plan hun ambities en dromen op te geven. Tijdens hun jaarlijkse fietsvakantie door Frankrijk worden hun vriendschapsbanden zwaar op de proef gesteld.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Niet heel bijzondere film die ik wel prettig vond wegkijken, maar bijzonder aardig geacteerd, door alle vrouwen.

avatar van bilbotje

bilbotje

[quoteik ook niet

="stinissen"]Ik heb me geen minuut verveeld [/quote]

avatar van centurion81

centurion81

• 1997 berichten

Niet zo slecht dat je wegzapt maar vond het weinig boeiend...Misschien leuker voor vrouwen van middelbare leeftijd. Kan me amper voorstellen dat het boek zo populair is!

Drs. DAJA

Een beetje meer gevoel voor drama en een beetje creativiteit had wonderen gedaan. In plaats daarvan blijft alles matjes, krijgen we nooit écht interessante scènes en vinden we bij geen van de personages aansluiting (of ook maar verstandig handelen). Het rommelt allemaal maar wat aan en we voelen nooit het vakantiegevoel of ware emotie. En dat is tamelijk jammer aangezien het onderwerp en zelfs de basis van de personages aanleiding hadden kunnen geven tot veel meer. Daarbij werd alles uitgesproken en waren er bijzonder veel toevalligheden die essentieel waren voor het plot maar die we in alle onwaarschijnlijkheid maar gewoon van de personages moesten aannemen. Erg matige film.

FisherKing schreef:

Dit is niet best. Slechte belichting, viel me op. Maar 't scenario van Moniek Kramer is zo slecht, dat redt de cast dus niet.

Vond de belichting toch behoorlijk meevallen hoor. Hooguit dat deze eens net iets te veel de sfeer benadrukte (het 'gezonde eten') maar verder absoluut niet slecht.

centurion81 schreef:

Niet zo slecht dat je wegzapt

Toch wel! en snel ook.

avatar van lucdecoster

lucdecoster

Een typische Hollandse film met wat sex-praat. De fietstochtjes waren voor mij nog het beste en het grappigste om te zien. Mooi gedaan van Ned2 om uit te zenden op de dag van de Ronde van Vlaanderen.

avatar van Quido

Quido

Hoeveel dingen zijn inmiddels niet typisch Nederlands?

Drs. DAJA

Seks, slechte dialogen, film uberhaupt...

avatar van G.1Rl

G.1Rl

Naar mijn mening teveel drama...

stinissen (crew films & series)

Ieder zijn meug, ik vond het echt de moeite waard..

avatar van Malick

Malick

Rampzalig slecht. Meteen vergeten en niet meer aan denken! GTST was hier niets bij...

avatar van hannes64

hannes64

Malick schreef:

....ik kreeg hier ook echt pijn van....maar geen zadelpijn.

1 keer, nooit meer.

avatar van boemboem27

boemboem27

vond het geen onaardige film van Nederlandse bodem.

niet alleen door Monique van de Ven aardig geacteerd maar zeker ook door de anderen.

Een filmpje over lief en leed, beetje drama een beetje humor

heb mezelf niet verveeld.

geen topper maar een leuke wegkijker...

inZanity

wie weet de titel van het Franse rapnummer aan het begin van deze film..?

bvd

avatar van breedbeeld

breedbeeld

Goed gemaakte film met een goed script.

Denk dat Monique van de Ven ,in mijn ogen Neerlands top film actrice vanaf haar allereerste rol( hoewel Carice van Houten ook niet verkeerd is natuurlijk), een dikke vinger in de pap heeft gehad.

Zo van ok ik doe mee maar dan wel alleen met goede actrices erbij.

Dus ook complimenten voor de casting.

En de prima regie heeft ze wmisschien ook wel een handje bij geholpen .Wel jammer dat ze dan toch ook voor de botox of wat dan ook gevallen lijkt maar daar acteert ze dwars doorheen, wat natuurlijk extra knap is.

Prima camerawerk en filming en ja eindelijk weer eens top geluid.

Ik kon zowaar alles en iedereen verstaan en geen irritante overdone geluiden van tikkende hakken of slaande deuren enz.

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Al een jaar in mijn DVD-collectie zitten maar nooit echt tijd of zin gehad deze te kijken. Vandaag de tijd en zin gevonden, na heerlijk in het zonnetje te hebben geleerd even binnen de koelte opzoeken met een lekker DVDtje.

Een mwa-film. De drama en komedie was het allemaal net niet, toch wel tot het eind afgekeken en de film had ook sfeer. Op het eind zat ik er toch wel in en kon ik in sommige personages goed inleven/medelijden tonen. Ik mistte de originaliteit, alhoewel het thema fietsvakantie wel leuk gevonden is. Het landschap is erg mooi in beeld gebracht, zeker een puntje waard. En netzoals ik meer hier onder lees, was het acteerwerk matig. Ik kon het niet goed of slecht vinden.

Toch geen hele slechte film, 2,5*

avatar van Dick2008

Dick2008

Eigenlijk had ik bij deze film een luchtige drama in gedachten. Het verhaal is wel goed maar inhoudelijk wordt het hierdoor toch een tamelijk zwaar drama met al dat damesleed waardoor het komische steeds minder zichtbaar is. Wel leuk om bekende actrices, o.a. Monique van Ven, Raymonde de Kuyper (Villa Achterwerk) en Jacqueline Blom (Loenatik) in deze film samen te zien. 3.0.

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijke film die lekker wegkijkt, leuk geacteerd.

Phantasm schreef:

Redelijke film die lekker wegkijkt, leuk geacteerd.

Mee eens vond deze film aangenaam om te zien en eens en keer vrouwen op de fiets die nog goed presteren ook!

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Penopauze perikelen en sport. In de cinema meestentijds voorbehouden aan mannen van middelbare leeftijd, maar nu klimt een groepje vrouwelijke vijfenveertig plussers op het zadel. Openhartige gesprekken over liefde, seksualiteit en ziekte. Gedoe rond een overspelige echtgenoot en een geheim dat uitlekt. De kankerpatiënte als 'moreel kompas' als de dames tegen onderlinge spanningen aanfietsen. Af en toe wat luchtigheid met fietsende vrouwen, Franstalige chansons op de soundtrack en sfeerbeelden van het Franse platteland.

'Zadelpijn' weet geen balans te vinden tussen feel good comedy of tearjerker. Het levert een vreemde film op die het ene moment misplaatst luchtig lijkt, maar die even zo vaak plotseling omslaat in zwaarmoedige heftigheid. Alsof het geforceerd de emoties van de kijker wil manipuleren, terwijl het zelf nooit door heeft welke emoties het wanneer wil overdragen. Resultaat: vierentachtig minuten gekeuvel zonder spanning of richting.